NCC bygger maltfabrik i Halmstad för ca 100 MSEK

NCC bygger maltfabrik i Halmstad för ca 100 MSEK NCC har fått i uppdrag av Viking Malt AB att uppföra en ny maltfabrik i Halmstads exporthamn. Projektet är totalt värt 96 MSEK. NCC byggde den befintliga fabriken i Halmstad för några år sedan, och nu har man alltså fått förtroendet av Viking Malt AB att uppföra en tvillinganläggning. Eftersom maltframställning sker i en vertikal process är byggnaden hela 90 meter hög, vilket ställer stora krav på bland annat grundläggningen. Man använder därför CFA-pålar, en relativt oprövad metod i Sverige där borrade hål på 26 meters djup och en diameter av 700 mm fylls med armerad betong. - Att vi tidigare byggt Viking Malts befintliga anläggning var givetvis en fördel för oss i upphandlingen. Stora delar av arbetsplatsorganisationen är dessutom densamma som förra gången, säger NCCs affärschef Tommy Zryd. Processutrustningen, som monteras av en tysk sidoentreprenör, ställer exakta måttkrav på NCCs omfattande betongarbeten (totalt 9000 m3). En stor del av projektet kommer att utföras i skiftgång. I den mest intensiva fasen beräknas omkring 80 personer vara sysselsatta i arbetena, som påbörjas omgående och ska vara avslutade i april 2004. Ytterligare information: Tommy Zryd, affärschef, NCC Construction Sverige region Syd, tel 035 15 58 49 eller 070 589 97 84. Dieter Nowack, produktionschef, Viking Malt AB, tel 035 17 15 05 eller 0708 44 55 36. Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2001 25 000 anställda och en omsättning på 46 Mdr SEK. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20030207BIT01020/wkr0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 300 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.