NCC bygger ny delsträcka på Botniabanan för 150 MSEK

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag att bygga en 12 km lång järnvägsterrass mellan Ava och Nordmaling, Västerbottens Län. Uppdragsgivare är Botniabanan AB och ordersumman är cirka 150 MSEK.

Terrassen startar i Ava by norr om Nyåkersviken och sträcker sig ända till Nordmaling strax norr om Kungsvägen. Den sista delen mellan Rödviken och Kungsvägen kan nu påbörjas sedan E4 nu flyttats till sitt nya läge. Produktionsstart beräknas ske i början av januari 2005 och arbetet skall vara slutfört i november 2006. Under 2003 och 2004 har NCC vunnit flera större kontrakt på Botniabanan. Terrassen mellan Ava och Nordmaling är den 11:e entreprenaden som tillfallit NCC sedan projektet startade. Kontraktet förutsätter att överprövning enligt lagen om offentlig upphandling inte sker. Ytterligare information: Sam-Olov Sandström, affärschef, NCC Construction Sverige, 090 16 80 00, 070 666 80 28 Anders Månsson, arbetschef, Botniabanan AB, tel 0660 29 48 63 Ulf Thorné, presschef, NCC AB, tel 08 585 523 46, 070 214 77 27

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 300 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.