NCC bygger ny förvaltningsrätt på Garnisonen i Linköping

NCC Construction Sverige bygger ut och om för Domstolsverket på Garnisonen i Linköping. Verksamheten utökas när länsrätterna i Nyköping och Linköping, samt delar av Kalmars länsrätt läggs samman till en av landets tolv nya förvaltningsrätter. Uppdragsgivare är I4/A1 Garnisonsfastigheter AB. Ordern är värd 60 MSEK.

På Garnisonen i Linköping finns bland annat länspolisen i Östergötland, Statens kriminaltekniska laboratorium och Rättsmedicinalverket. NCC har tidigare byggt lokaler på området för Domstolsverket, såsom tingsrätten, länsrätten och hyresnämnden. – Från den 15 februari är landets 23 länsrätter istället tolv förvaltningsrätter. En av dem placeras i Linköping. Därför gör vi en tillbyggnad på 4 200 kvadratmeter som bland annat rymmer ett sjuttiotal nya arbetsplatser, säger affärschef Stefan Fredriksson, NCC Construction, region Syd. – Det nya huset får ett modernt utseende. Men eftersom det byggs samman med en befintlig, kulturhistorisk garnisonsbyggnad kommer ny och gammal arkitektur att harmoniera med varandra, berättar Steve Andersson, vd på Garnisonsfastigheter i Linköping. NCC uppdrag omfattar även ombyggnader på en yta av 600 kvadratmeter i Domstolsverkets befintliga byggnader. Arbete har börjat och beräknas vara avslutat vid årsskiftet 2010/2011. Totalt sysselsätts 30 personer varav 15 är NCC-anställda. För frågor, vänligen kontakta: Stefan Fredriksson, affärschef, NCC Construction, region Syd, tfn 035-15 58 08 Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 72 74 eller 070-589 67 59 NCC:s pressjour: 08-585 519 00