NCC bygger Nya Norrlandsoperan för ca 100 miljoner

NCC bygger Nya Norrlandsoperan för ca 100 miljoner NCC har just påbörjat omfattande om- och tillbyggnadsarbeten av det befintliga operahuset i Umeå. Beställare är svenskt Fastighetskapital AB och kontraktssumman uppgår till ca 96 miljoner kronor. Arbetet utförs på totalentreprenad. Norrlandsoperans lokaler i kvarteret Minnet har sedan en längre tid varit för trånga och omoderna för en allt mer växande verksamhet. Nu skapar man en halvcirkelformad terrasserad anläggning som inrymmer två nya scener - en för opera och en för konserter - i anslutning till det befintliga operahuset. Opera- och konsertsalongerna i Norrlandsoperans nya del har plats för vardera 500 åskådare. Scenhus och salonger utgör de största volymerna i byggnaden, och totalt får hela anläggningen en bruttoyta på 4.500 kvadratmeter. Takhöjden i operasalen är 15 meter och i konsertsalen 16,5 meter. Den nya gemensamma foajén, som är en pelarförsedd glasad hall, skall även användas som konsthall. I anslutning till foajén finns en restaurang med uteservering. Nya Norrlandsoperan är ett lysande exempel på hur nyttjare, finansiär och entreprenörer i ett tidigt skede samarbetar för att realisera projektet. Nya Norrlandsoperan skall stå klar i januari månad år 2002. Projektet sysselsätter ett tjugotal egna yrkesarbetare. Ytterligare upplysningar lämnas av Anders Åström, affärschef NCC Hus i Umeå, eller projektchef Carl-Åke Jonsson, båda på telefon 090-16 80 00. Produktionschef Eskil Lindgren, telefon 070-550 74 09. Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.ncc.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/19/20000519BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/19/20000519BIT00130/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 300 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.