NCC bygger om bangården i Kolbäck för 205 MSEK

NCC bygger om bangården i Kolbäck för 205 MSEK NCC har fått i uppdrag av Banverket att bygga om bangården i Kolbäck för 205 MSEK. Uppdraget omfattar ett totalansvar från tidig utredning till en anläggning i drift. Det är första gången Banverket upphandlar ett uppdrag som omfattar hela kedjan i processen för järnvägsinvesteringar. I uppdraget till NCC ingår förstudie, järnvägsutredning, byggprojektering och byggnation, det vill säga totalansvar fram till anläggning i drift. NCC kommer också på Banverkets uppdrag att hålla i samrådsmöten och kontakter med projektets intressenter. Kolbäck är en gammal järnvägsknut, från mitten av 1870-talet. Den senaste ombyggnaden av bangården ägde rum i mitten av 1940-talet, då bland annat järnvägen elektrifierades. I dag krävs en renovering och upprustning av bangården för att förbättra säkerheten, ersätta slitna broar, förbättra tillgängligheten för personer med funktionsnedsättningar samt ta bort de hastighetsbegränsningar som idag råder för tågtrafiken i Kolbäck. NCC påbörjar förstudien under november. En järnvägsplan kommer att offentligt ställas ut vid årsskiftet 2004/2005 och byggstart sker tidigast våren 2005. Hela projektet beräknas vara klar i juni 2007. Under planeringen kommer ca 15 personer att vara sysselsatta i projektet och under byggskedet 20-30 personer. - Detta är ett mycket intressant uppdrag, där vi får arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. På så sätt har vi större möjligheter att utveckla och arbeta med effektiva lösningar, säger Sören Backlund, affärschef på NCC Construction Sverige. Ytterligare information: Sören Backlund, affärschef NCC Construction Sverige, tel 021 10 55 85 eller 070 553 5775 Lars-Gunnar Dahlberg, projektchef NCC Construction Sverige, tel 021 10 55 84 eller 070 640 5049 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00380/wkr0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 300 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.