NCC bygger tryggare miljö på Hyltes största skola

NCC Construction Sverige bygger om högstadiet på Örnaskolan i Hyltebruk i Halland. Högstadiet, som är det enda i Hylte kommun, byggdes 1970 och är i stort behov av renovering för en bättre arbetsmiljö. Ombyggnaden ska även ge en lugnare och tryggare skolmiljö. Uppdragsgivare är Hylte kommun och ordern är värd 16 MSEK.

Örnaskolan har 760 elever och är den största skolan i Hylte kommun med 10 000 invånare. Den sträcker sig från förskola till årskurs nio. Ombyggnaden gäller högstadiet med 375 elever och omfattar en yta på 7 600 kvadratmeter. – Skolan är i stort behov av renovering. Vi bygger även om planlösningen för att skapa en lugn och trygg miljö. Huset delas i tre delar, där skolans arbetslag får egna ingångar och trapphus. Invändigt blir det en ny skola, säger Ove Larsson, platschef, NCC Construction, region Syd. De tre arbetslagen delas in i årskurserna 7, 8 och 9. Ett arbetslag omfattar cirka 125 elever och åtta till tio lärare. Varje arbetslag får egna lokaler och uppehållsrum dit enbart det har tillgång. Det ska minska risken för konfrontation och trängsel och öka lugnet på skolan. – Det är glädjande att vi nu förvandlar ett regelstyrt 70-talsbygge till en modern byggnad som passar dagens pedagogik. Vi hoppas även att lokalerna kommer användas flitigt efter skoltid av föreningar och för kulturella aktiviteter, säger Pål Albing, teknisk chef i Hylte kommun. Mitt i huset byggs en större mötesplats, ett så kallat hjärta för elever och personal, men även för allmänhet, kulturskola och föreningar. Här kan konferenser, föreningsmöten, teater, dans och fester anordnas. I hjärtat byggs även bibliotek, kafé, fritidsgård och en reception. Arbetet har börjat och beräknas klart höstterminen 2011. Byggnaden evakueras i etapper och sommarlovet 2010 förlängs. Cirka 15 personer sysselsätts varav cirka fem är NCC-anställda. För ytterligare frågor, vänligen kontakta: Ove Larsson, platschef, NCC Construction, region Syd, tfn 070-579 33 28 Jenny Johnsson, pressansvarig, NCC Construction, region Syd, tfn 040-31 72 74, alt 070-589 67 59 NCC:s presstelefon: 08-585 519 00