NCC får order på motorvägsbygge i Polen för 2,7 miljarder

NCC får order på motorvägsbygge i Polen för 2,7 miljarder Allt är nu klart för byggstart av det stora motorvägsprojektet A2 i Polen som är det största vägbygget någonsin i Europa. Det polska bolaget AWSA, där NCC äger 10 %, undertecknade sent på måndagkvällen ett avtal med den polske transportministern. Uppdragsgivare är det polska transportministeriets särskilda enhet för motorvägsbyggande. Den nu aktuella etappen är en av tre delsträckor av motorväg A2 mellan tyska gränsen och Warszawa, som AWSA fick koncession på 1997. Ordern omfattar en 149 km lång motorväg mellan Nowy Tomysl till Konin, varav 101 km nyproduktion och upprustning av en 48 km lång sträcka mellan Wrzesina och Konin. Värdet av första etappen inklusive finansiering uppgår till uppgår till drygt 8 miljarder. Värdet på byggdelen är 5,4 miljarder SEK, varav NCCs andel är 2,7 miljarder. - Motorvägsbygget A2 är det största enskilda kontraktet i NCCs historia. Inom NCC är vi naturligtvis stolta över att nu ha fått ett genombrott på den polska marknaden med detta gigantiska projekt, som dessutom har alla förutsättningar att ge god lönsamhet, säger Alf Algotsson, NCC Anläggning, som lett förhandlingarna från NCCs sida. Vi är glada att allt nu är klart för byggstart. Bakom projektet ligger flera års intensivt arbete som inleddes redan 1995, fortsätter han. - Motorväg A2 är ett s k BOT-projekt. AWSA svarar såväl för finansiering, byggande som drift av motorvägen fram till år 2040. Den första etappen ska byggas mellan 2000 och 2004. Ytterligare en etapp om 106 km ingår i AWSAs koncession. Avsikten är att denna ska påbörjas så snart som möjligt efter första etappen. Motorväg A2 är ett av EU prioriterat vägprojekt, som anses strategiskt för den fortsatta Europautvecklingen och utvidgningen mot öst, fortsätter Alf Algotsson. Finansieringen av projektet tillhandahålles av AWSAs aktieägare, Europeiska Investeringsbanken, EIB, och kommersiella banker. Polska staten har utfärdat en garanti för EIBs lån. Bygguppdraget, som är en totalentreprenad, utförs av konsortiet A2 Bau Development GmbH, som tillika delar ägs av NCC och det österrikiska byggföretaget Strabag. Som operatör ingår EGIS (f d Transroute) som är ett franskt bolag som svarar för driften av 90 procent av motorvägarna i Frankrike. Byggkonsortiet A2 Bau Development GmbH äger en betydande del av koncessionsbolaget AWSA, som dock till största delen ägs av polska företag. Motorvägsbygget omfattar således en nästan 15 mil lång fyrfilig motorväg (motsvarande avståndet Stockholm-Norrköping). Därutöver ska 63 broar byggas och 30 renoveras, 3 tullstationer, 3 vägstationer och 16 rastplatser uppföras. Ca en miljon ton asfalt beräknas åtgå för beläggningsarbetena. Ytterligare upplysningar lämnas av: Alf Algotsson, vice affärsområdeschef NCC Anläggning, 070-510 09 29, 08- 655 20 00, Jan Tojkander, chef NCC Polska Anläggning, +48 601 61 62 27, 08-655 20 00, Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.ncc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/31/20001031BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/31/20001031BIT00320/bit0002.pdf