NCC köper attraktiv byggrätt av Jernhusen

Ny stor kontorsbyggnad i Stockholms City: NCC köper attraktiv byggrätt av Jernhusen NCC Property Development har köpt en byggrätt i Stockholms City för att uppföra en kontorsbyggnad om drygt 18 000 kvm. Säljare är Jernhusen AB. Byggrätten löper längs med Kungsbron och norrut utmed Östra Järnvägsgatan till Norra Bantorget. Byggrätten innebär överdäckning av spårområdet och kommer att ha entréer ner till plattformarna. Jernhusen AB har arbetat med planläggning för området och säljer nu den mark som kommer att exploateras av NCC. - Förvärvet utgör en del av vår strategi att säkerställa tillgången på attraktiva byggrätter i marknadsmässigt intressanta lägen, säger Magnus Mannesson, VD för NCC Property Development. - Hela området från Stockholm Central och norrut mot Norra Bantorget tillhör våra mest intressanta utvecklingsområden. Försäljningen är ett led i Jernhusens utveckling och förädling av Västra City, säger Lasse Jerbéus, VD för Jernhusen. Byggrätten utgör en del av fastigheten Stockholm Norrmalm 5:1. Detaljplanearbetet pågår för området. Ytterligare information: Olle Berntson, chef fastighetsutveckling NCC Property Development, tel 08 585 53014, 070 526 7417 Stefan Holmlund, chef marknad och information NCC Property Development, tel 08 585 51954, 070 651 1564 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346, 070 392 9500 Lasse Jerbéus, VD Jernhusen, tel 08 762 3300, 070-762 3300 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2001 25 000 anställda och en omsättning på 46 Mdr SEK. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/18/20021118BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/18/20021118BIT00110/wkr0002.pdf