NCC säljer fastighet i Finland för 142 miljoner kronor

NCC säljer fastighet i Finland för 142 miljoner kronor NCC Finland har tecknat avtal med Paper Workers´ Union om försäljning av fastigheten Plaza Presto i Helsingfors för 142 miljoner kronor, vilket ger en god utvecklingsvinst för NCC. Fastigheten färdigställs i slutet av år 2001. Plaza Presto är den andra delen av Plaza Business Park i Helsingfors/Vantaa-området, i närheten av Helsingfors internationella flygplats. Plaza Presto har en area om 7 200 kvm med tillhörande garage med 180 platser. Fastigheten färdigställs i slutet av år 2001. Plaza Business Park omfattar tre lika stora sammanbundna byggnader. Dessa är, förutom Plaza Presto, Plaza Piano, som såldes till LEL Employment Pension Fund i december 2000, och Plaza Forte, som byggstartas i februari i år. När Plaza Business Park är klar kommer den att omfatta ett fyrtiotal företag och cirka 1 000 arbetsplatser. - Det är ett led i vår strategi att erbjuda investerare utvecklingsprojekt på expanderande marknader i Norden, säger Jorma Ahokas, senior vice president i NCC Finland. NCC Business Park är ett framgångsrikt koncept för utveckling av kontorsfastigheter och passar framför allt expanderande företag i tillväxtbranscher. Konceptet garanterar tillgång till moderna och flexibla högkvalitativa lokaler med anpassade tjänster och service. Försäljningen av Plaza Presto kommer att ingå i NCC Fastighetsutvecklings resultat för första kvartalet inom området fastighetsutveckling. För mer information, vänligen kontakta: Jorma Ahokas, senior vice president, NCC Finland, tel +398 9 5075 431 Magnus Mannesson, VD NCC Fastighetsutveckling, tel 08-655 22 75 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.ncc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/16/20010116BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/16/20010116BIT00310/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.