NCC säljer Osloprojekt för 540 MSEK

NCC säljer Osloprojekt för 540 MSEK NCC Norge har tecknat avtal med Kontorbygg Holding I AS om försäljning av Osloprojektet Sörkedalsveien 6 för 540 miljoner kronor. Försäljningen ger en utvecklingsvinst på 70 miljoner kronor. På Sörkedalsveien ska NCC Norge uppföra ett nytt kontorshus med 17 500 kvm kontorsyta. NCC Norge köpte Sörkedalsveien 6 i centrala Oslo i mars 1999. Där stod då det gamla Philipshuset, som byggdes 1957. Under 1999 beslutades att fastigheten skulle rivas och att en ny kontorsbyggnad med 18 våningar skulle byggas. Samtidigt ingicks ett avtal med KPMG som hyresgäst av större delen av fastigheten. Den 30 april i år revs Philipshuset vid en spektakulär sprängning som blev mycket uppmärksammad i media. - Det är ett led i vår strategi att erbjuda investerare intressanta utvecklingsprojekt på expanderande marknader i Norden, säger Magnus Mannesson, VD i NCC Fastigheter. Det nya kontorshuset ska vara färdigställt hösten år 2001. Utvecklingsvinsten kommer att ingå i NCC Fastigheters resultat för andra kvartalet inom området fastighetsutveckling. För ytterligare information vänligen kontakta: Magnus Mannesson, VD NCC Fastigheter, tel 08-655 22 75 Stein Haugbro, administrativ direktör NCC Eiendom, tel + 47 22 98 69 55 eller 950 26 210 Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.ncc.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00280/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00280/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.