NCC säljer två finska handelsprojekt för 176 MSEK

NCC Property Development i Finland säljer ett handelsprojekt i Vanda och ett i Lahtis till danska EjendomsInvest. Försäljningspriset är cirka 176 MSEK (19,3 MEUR) och NCCs vinst uppgår till 25,6 MSEK (2,8 MEUR). NCCs vinst redovisas i fjärde kvartalet 2004 och likvid erlägges under andra kvartalet 2006.

I Portparken i Vanda uppförs en så kallad retail park. I anslutning till detta handelsområde kommer NCC att utveckla och uppföra den byggnad som i mars 2006 kommer att inhysa kedjorna Kodin Ykkönen och Musta Pörssi. Hyresgäst blir de båda kedjornas ägare Kesko. Kodin Ykkönen är möbeldetaljist och Musta Pörssi säljer hemelektronik. Byggstart av det 10 000 kvadratmeter stora projektet sker under våren 2005 och ska vara klart första kvartalet 2006. EjendomsInvest har också förvärvat en handelsanläggning i Ankkuri-området i Lahtis av NCC Property Development. Hyresgäst blir livsmedelskedjan Spar Finland och planerad öppning är april 2005. NCC Construction i Finland bygger båda projekten. Ytterligare information: Jorma Ahokas, vd NCC Property Development Oy I Finland, tel +358 10 507 5431, +358 50 673 90 Kent Toftegaard Christiansen, projektchef EjendomsInvest, tel +45 2639 7474 Mats Wäppling, vd NCC Property Development, tel 070 645 03 21

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 300 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.