NCC utvecklar Hausmanns gate 17 för norska Utbildningsförbundet

NCC utvecklar Hausmanns gate 17 i Oslo för norska Utbildningsförbundet NCC Eiendom AS i Norge har undertecknat avtal om att utveckla Hausmanns gate 17 i Oslo för Utbildningsförbundet, en sammanslagning av två lärarförbund i Norge. Enligt avtalet kommer Utbildningsförbundet att överta fastigheten när den är klar för 233 MSEK (194 MNOK). Försäljningen beräknas påverka NCCs resultat i samband med färdigställandet, i början av 2003. Den nya fastigheten blir totalt på ca 9 200 kvm och ska vara klar för inflyttning i mars 2003. Byggstart är i november i år. Fastigheten Hausmanns gate 17 kommer att bestå av ett nytt kontorshus i nio våningar med parkeringsgarage. Fastigheten blir ihopbyggd med en totalrenoverad fabriksbyggnad från 1879. I övergången mellan de båda byggnaderna byggs en glasövertäckt ljusgård. NCC har flera utvecklingsprojekt i gång i denna del av Oslo. Totalrenoveringen och ombyggnaden av Chr. Krohgs gate 32 kommer att bli färdig under året och resulterar i en spännande miljö för verksamheter inom reklam, marknadskommunikation, IT och arkitektur. I området har NCC också inlett byggandet av 90 bostadslägenheter. Tidigare i år köpte NCC det s.k. Villmarkshuset i området för framtida utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. Ytterligare information: Stein Haugbro, VD NCC Eiendom AS, Norge, tel +47 22 98 69 55 eller +47 950 26 210 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel +46 8 585 52346 eller +46 70 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se NCC är ett av Norden ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC har en årlig omsättning på ca 40 Mdr SEK. Antalet anställda är ca 25 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/02/20011102BIT00030/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/02/20011102BIT00030/bit0001.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.