NCC vässar reklamen med Volt

NCC förnyar den externa kommunikationen och har valt reklambyrån Volt som partner i förändringsarbetet. Bakgrunden är NCC:s utveckling från traditionellt byggföretag till en av Nordens största samhällsutvecklare. I det arbetet har kommunikation blivit ett allt viktigare affärsverktyg.

NCC-koncernen har genom åren vuxit fram ur en mängd fusioner av nordiska bygg- och fastighetsföretag. Traditionellt har bygg och anläggning varit den dominerande affären för NCC. I den verksamheten var det främst referenser och lägsta pris som styrde vilket företag som fick uppdraget att bygga till exempel vägar, broar, skolor och bostäder. I dag har mjuka parametrar som miljö, medarbetare och samarbetsformer blivit allt viktigare liksom företagets hela identitet – varumärket. Samtidigt har utveckling och byggande av bostäder och kommersiella lokaler blivit en allt större affär för NCC. En annan viktig faktor är att NCC långsiktigt är i stort behov av att rekrytera nya medarbetare eftersom det kommer att ske en stor generationsväxling framöver. - Den här utvecklingen påverkar NCC:s kommunikationsarbete. I framtiden blir det ännu viktigare att lyckas attrahera nya kunder och medarbetare, säger kommunikationsdirektör Annica Gerentz och fortsätter: - För att vässa kommunikation både avseende design, grafisk profil och kommunikationskoncept har vi skrivit ett avtal med den svenska reklambyrån Volt. Det nya avtalet gäller för samtliga NCC:s marknader och affärsområden. Det var Volts storlek, erfarenheter från liknande företag och kombinationen av strategiskt tänkande med förmåga att skapa kundnära attraktiv kommunikation som avgjorde NCC:s val. Volt är en svensk byrå som bildades 1997 och har idag 19 anställda och en byråintäkt på 25 MSEK. Vd är Henrik Stampe. Andra större kunder hos Volt är Scania, Peugeot, Poolia, Statens Fastighetsverk, Norwegian och Bauhaus. Det tidigare samarbetet med Skanska har i och med avtalet med NCC avslutats. För frågor, vänligen kontakta: Annica Gerentz, kommunikationsdirektör, NCC AB, +46 (0)8 585 522 04 Henrik Stampe, vd, Volt, +46 (0)8 678 59 65, +46 (0)709 69 92 73 NCC:s pressjour: 08-585 519 00