Londonbörsen nu uppkopplad till NeoNet

Londonbörsen nu uppkopplad till NeoNet Londonbörsen kopplas idag upp till NeoNets elektroniska handelsnätverk. Detta innebär att institutionella placerare för första gången kan handla aktier direkt på Europas ledande börser i ett och samma handelssystem. NeoNet erhöll medlemskap på Londonbörsen i november förra året. Förutom London så är börserna i Frankfurt, Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn sedan tidigare uppkopplade i NeoNets handelsnätverk. - Europas aktiemarknad är fragmenterad med många olika tekniska handelsplattformar och system för clearing och settlement. NeoNet har skapat en enda accesspunkt i ett och samma system till viktiga börser och kan ses som en virtuell börs. Vi har en unik lösning med en tillgänglighet och snabbhet som är oerhört attraktiv för ledande institutionella placerare och mäklarhus, säger Torvald Bohlin VD för NeoNet AB. Så sent som förra veckan erhöll NeoNet, som är en elektronisk handelsplats för aktier för stora institutioner och mäklarhus, även medlemskap på Parisbörsen (Paris Euronext). Senare i år kommer börserna i Paris, Amsterdam och Bryssel att inkluderas i NeoNets elektroniska handelsnätverk. NeoNets mål är att under 2003 erbjuda direkthandel i sitt system omfattande merparten av det samlade marknadsvärdet av de bolag som handlas på världens börser. NeoNet har i dagsläget 120 stora institutionella investerare och mäklarhus i elva länder som kunder. Genom NeoNet har kunderna nu en transparent och sekundsnabb access till mer än femtio procent av marknadsvärdet på den europeiska aktiemarknaden. När Euronext senare i år är uppkopplat kommer cirka 80 procent av Europa-värdet att kunna handlas direkt genom NeoNet. NeoNet erhöll medlemskap på Londonbörsen i slutet av november 2000 och erbjöd manuell handel från mitten av december. Elektronisk access till Londonbörsen är nu implementerad som en integrerad del av NeoNets elektroniska handelssystem tillsammans med de existerande kopplingarna till börserna i Frankfurt, Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. Londonbörsen står för cirka 30 procent av marknadsvärdet av de bolag som handlas på de europeiska börserna och är därmed den största börsen i Europa mätt i marknadsvärde. NeoNet är elektroniskt kopplat till SETS, som är Londonbörsens elektroniska handelsplattform för FTSE 100 och de i övrigt mest omsatta aktierna. För mer information kontakta: Torvald Bohlin VD och koncernchef NeoNet AB (publ) Tel. 08-454 15 39 torvald.bohlin@neonet.se Helena Levander stf. koncernchef NeoNet AB (publ) Tel. 08-454 15 22 helena.levander@neonet.se NeoNet är en ledande leverantör av elektroniska tjänster för aktiehandel i realtid och riktar sig till institutionella investerare och broker- dealers. Genom sitt handelssystem och elektroniska exekveringsnätverk förser NeoNet sina kunder med effektiv, säker och anonym tillgång till för närvarande över 50 % av marknadsvärdet på de europeiska aktiemarknaderna. NeoNet fokuserar på att erbjuda sina kunder elektronisk handel på världens ledande aktiemarknader. NeoNet har 62 anställda med kontor i Stockholm och New York och är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. NeoNet AB (publ), Box 7545, 103 93 Stockholm Tel: 08-454 15 00, Fax: 08-10 40 84 www.neonet.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00110/bit0002.pdf