NeoNet erhåller medlemskap på Parisbörsen

NeoNet erhåller medlemskap på Parisbörsen NeoNet har erhållit fjärrmedlemskap på Parisbörsen (Euronext Paris). Access till Parisbörsen är en av hörnstenarna i NeoNets strategi att skapa direkt elektronisk aktiehandel på världens ledande börser för institutionella placerare och broker-dealers (mäklarhus). - Medlemskap på Parisbörsen är ytterligare ett viktigt steg mot att vi under 2001 ska kunna erbjuda våra kunder tillgång till 80 procent av marknadsvärdet på de europeiska börserna. Tillsammans med våra befintliga medlemskap, bland annat i London, Frankfurt, Stockholm och Helsingfors, skapas ett konkurrenskraftigt erbjudande för våra europeiska och amerikanska kunder, säger Torvald Bohlin VD för NeoNet. - Vi välkomnar NeoNet som medlem på Euronext Paris och inom snar framtid hela Euronext, den första pan-europeiska börsen. Tack vare medlemskapet kommer NeoNet, som ett högteknologiskt företag, att ge access till Euronext Paris och senare till hela Euronext för sin internationella kundbas av institutionella placerare och broker-dealers, säger Roland Bellegarde, Executive Director Cash Market, Parisbörsen. NeoNet planerar att erbjuda sina kunder handel på Parisbörsen med start i slutet av första kvartalet i år. Detta kommer att följas av direkt elektronisk aktiehandel i full skala senast under tredje kvartalet i år. Parisbörsen står för cirka 16 procent av marknadsvärdet av de bolag som handlas på de europeiska börserna. NeoNet kommer därmed att kunna erbjuda sina kunder handel i cirka 70 procent av marknadsvärdet av de bolag som handlas på de europeiska börserna. I september 2000 gick Parisbörsen samman med börserna i Amsterdam och Bryssel och skapade Euronext. NeoNet planerar att erbjuda sina kunder möjlighet att handla på alla tre börserna genom kopplingen till Parisbörsen under tredje kvartalet i år. Därmed kommer NeoNet's kunder att kunna nå cirka 80 procent av marknadsvärdet av bolagen på de europeiska börserna. NeoNet har i dagsläget över 120 institutionella placerare och broker- dealers som kunder i 11 länder, däribland Storbritannien och USA. För mer information kontakta: Torvald Bohlin, VD och koncernchef NeoNet AB (publ) Tel. 08-454 15 39 torvald.bohlin@neonet.se Helena Levander, stf. koncernchef NeoNet AB (publ) Tel. 08-454 15 22 helena.levander@neonet.se NeoNet är en ledande leverantör av elektroniska tjänster för aktiehandel i realtid och riktar sig till institutionella investerare och broker- dealers. Genom sitt handelssystem och elektroniska exekveringsnätverk förser NeoNet sina kunder med effektiv, säker och anonym tillgång till för närvarande över 50 % av marknadsvärdet på de europeiska aktiemarknaderna. NeoNet fokuserar på att erbjuda sina kunder elektronisk handel på världens ledande aktiemarknader. NeoNet har 63 anställda med kontor i Stockholm och New York och är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. NeoNet AB (publ), Box 7545, 103 93 Stockholm Tel: 08-454 15 00, Fax: 08-10 40 84 www.neonet.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/18/20010118BIT00680/bit0002.pdf