Analysguiden: Fokus på leverans

Net Trading Group fortsätter att leverera stark tillväxt även i det andra kvartalet. Vår förväntan på en tillväxt på 277 procent slogs något. Omsättningen för kvartalet blev 24,6 miljoner mot vår prognos om 24,4 miljoner. I vårt basscenario får vi fram ett motiverat värde på 7,8 kronor per aktie.

Net Trading Group AB har sedan starten uppvisat en kraftig tillväxt med begränsad insats. Bolaget startade sin verksamhet i början av 2015 med en tydlig inriktning att utnyttja de lagar och regler som gör det möjligt att bedriva gränshandel över nätet. Bolaget etablerade snabbt en e-handelsplattform för snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) där kunderna kan dra nytta av de prisskillnader som finns mellan de nordiska länderna. Precis som under det första kvartalet har en del förändringar gjorts under det andra kvartalet 2018, vilket har påverkat resultatet. Integrationen till Orvelins order och leveranssystem har påverkat leveranser under jun och juli månad men ska nu vara åtgärdade. Det är dock troligt att det påverkat omsättningen negativt. Bruttomarginalerna bör förbättras under det andra halvåret 2018. Som vi förväntade oss inför Q2-rapporten tog bruttomarginalen ett stort kliv uppåt och blev 23 procent mot vår förväntan om 22 procent.

Vi har förväntat oss stora förbättringar av bruttomarginalen och det börjar nu visa sig. Vår förväntan är att marginalen mot slutet av året når 25 till 27 procent Det negativa i rapporten är att de övriga externa kostnaderna ökade kraftigt främst hänförligt till extra kostnader primärt rörande leverantör och logistikpartner. Det gjorde att resultatet blev lägre än vår förväntan. Vår bedömning är att den extraordinära kostnaden är 1,5 till 2 miljoner kronor. Vi tror att kostnaderna kommer att minska under kommande kvartal men avvikelsen gör att resultatet för helåret blir svagt positiv (prognos 1,0 miljoner kronor mot tidigare bedömning 2,7 miljoner kronor).

Vår motiverade riktkurs blir 7,8 kronor per aktie framräknat i vårt bas-scenario. En känslighetsanalys visar på alltifrån 5,4 till 16 kronor per aktie i DCF-värde givet ett pessimistiskt Bear- respektive ett optimistiskt Bull-scenario.

Läs hela analysen på här

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.