Analysguiden: Fortsatt stark tillväxt

Net Trading Group fortsätter att leverera stark tillväxt även i det första kvartalet. Den norska gränshandeln för snabbrörliga konsumentvaror är värd över 20 miljarder norska kronor. I vårt basscenario får vi fram ett motiverat värde på 7,4 kronor per aktie.

Net Trading Group AB har sedan starten uppvisat en kraftig tillväxt med begränsad insats. Bolaget startade sin verksamhet i början av 2015 med en tydlig inriktning att utnyttja de lagar och regler som gör det möjligt att bedriva gränshandel över nätet. Bolaget etablerade snabbt en e-handelsplattform för snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) där kunderna kan dra nytta av de prisskillnader som finns mellan de nordiska länderna. Bolaget har som mål att snabbt bli den primära leverantören av FMCG till den norska marknaden och har även gjort en inbrytning på den finska marknaden. Som den rena e-handels aktör som bolaget är har alla funktioner som lager, packning och leveranser outsourcats. Affärsmodellen blir därmed mycket skalbar och kostnadseffektiv. Bolaget har gjort en del förändringar under det första kvartalet som vi bedömer kommer att förbättra förutsättningarna ytterligare för fortsatt tillväxt och lönsamhet. Då leveranserna från de nya distributörerna inleds tidigt i juni bör bruttomarginalerna förbättras särskilt under det andra halvåret 2018. Vi uppskattar att det rör sig om relativt stora förbättringar vilket göra att bruttomarginalen kan öka från första kvartalets 19 procent till mellan 25 och27 procent mot slutet av året. Bolaget har även ändrat fraktleverantör i Norge från PostNord till Bring vilket också kommer att ge en positiv effekt på sikt.Vi har jämfört med tidigare analys justerat ned våra bruttomarginalantaganden och externa kostnader. Bolaget fortsätter att slå omsättningsrekord och tillväxten förväntas fortsatt att vara stark under resten av året. Givet utvecklingen under de fem första månaderna bör omsättningen hamna närmare 90 miljoner kronor.

Vår motiverade riktkurs blir 7,4 kronor per aktie framräknat i vårt bas-scenario. En känslighetsanalys visar på alltifrån 5,1 till 15 kronor per aktie i DCF-värde givet ett pessimistiskt Bear- respektive optimistiskt Bull-scenario.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.