Net Trading Group NTG AB (publ)

NTG på Åland lanserar Click, Pay & Collect för Ålands befolkning

NTG, genom sitt dotterbolag på Åland, arbetar nu med att lansera ett erbjudande för Ålands 30 000 invånare. Per idag stöder NTGs handelsportal leveranser till Norge, Sverige och Finland, men i och med att NTG har etablerat ett eget lager och logistikcenter på Åland har NTG fått förfrågningar från både lokal press och flertalet invånare om NTG också kan leverera till bosatta på Åland. NTG vill därför etablera en egen funktion på Maxikarkki.fi på svenska som Ålands invånare kan använda sig av. Alla ordrar kommer att packas av Ålands Post och sedan hämtas ut avgiftsfritt av kunderna på NTGs lager på Åland.

Maxikarkki.fi har varit live i Finland sedan 26/9-2017, VD Morten Hansson kommenterar uppstarten av verksamheten: Vi är mycket nöjda med lanseringen. Vi närmar oss redan 1 000 kunder i Finland och både logistiken och leveranserna går som planerat. Vi anser att Finland kommer bli en viktig bidragsfaktor till NTGs tillväxt under 2018. ”

NTG har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter. Affärsidén grundar sig i den förhöjda moms- och tullfria gränsen för köp från utlandet till Norge under 350 NOK som infördes i januari 2015. Lagen ger NTG möjligheten att erbjuda den norska marknaden möjlighet att beställa nämnda produkter billigt, ofta till halva priset gentemot butikspriserna. NTG har startat upp ytterligare en verksamhet på Åland, Finland, där liknande lagstiftning som den norska gör att NTGs produkter är attraktiva. NTGs målsättning är att bli den primära e-handelsplattformen för FMCG till den nordiska marknaden.