Net Trading Group NTG AB (publ) Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2019

Styrelsen och verkställande direktören för Net Trading Group NTG AB (publ) avger härmed bokslutskommuniké för koncernens verksamhet under 2019.

Sammanfattning koncernen perioden januari – december 2019

•  Nettoomsättningen uppgick till 63 350 kSEK (89 038 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -5 140 kSEK (-8 056 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,54 SEK (-0,51 SEK)
  •  Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 1 636 kSEK (5 129 kSEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden januari – december 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 50 780 kSEK (71 600 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 543 kSEK (-3 485 kSEK)

Sammanfattning koncernen perioden oktober - december 2019

•  Nettoomsättningen uppgick till 12 265 kSEK (24 492 kSEK)
  •  Rörelseresultatet uppgick till -842 kSEK (-3 661 kSEK)
  •  Resultat per aktie efter utspädning -0,26 SEK (-0,20 SEK)

Sammanfattning moderbolaget perioden oktober - december 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 10 017 kSEK (17 275 kSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -832 kSEK (-2 118 kSEK)

Väsentliga händelser under perioden

• NTG avslutade verksamheten mot den finska marknaden då styrelsen bedömde att det var för stor risk och även på lång sikt svårt att uppnå lönsamhet.
  • Under oktober beslutade den norska regeringen att avveckla momsfriheten på 350 NOK från och med den 1 januari 2020.
  • NTG beslutade att byta verksamhet i MaxGodis för att fokusera på "bäst före datum" varor av godis samt snacks och drycker för att ersätta borttagande av 350-gränsen 2020.
  • 13 december beslutade styrelsen för det finska dotterbolaget att begära Net Trading Group Åland AB i konkurs.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Styrelsen för NTG beslutade den 23 januari att avbryta MaxGodis verksamhet. Beslutet fattades eftersom bolagets försäljning av godis, snacks och drycker minskat dramatiskt jämfört mot tidigare affärsmodell.
  • Beslutades att avyttra det norska dotterbolaget med verksamheten MaxSnus.no till en norsk investerare för 1,2 miljoner NOK.
  • Samtliga avtal rörande MaxGodis verksamhet är uppsagda och avslutas vid utgången av mars månad 2020. Därefter återstår endast kostnader relaterade kring bolagets notering.
  • Ny hemsida för information om bolaget www.ntginvestor.se.
  • Styrelseledamoten Jan Bengtsson meddelade den 18 februari att han begär eget utträde ut styrelsen.

VD Morten Hansson kommenterar

Det är naturligtvis mycket tråkigt att NTG har tvingats avveckla MaxGodis till följd av förändrade regler i Norge. Detta har fått en dramatisk påverkan på bolagets resultat. Styrelsen och jag kommer försöka skapa en ny verksamhet i NTG. Jag kan dock inte garantera att vi kommer lyckas med, i ett värsta scenario kan NTG tvingas till likvidation och / eller avnotering.

Vi har diskussioner med flera aktörer som vill integrera sin verksamhet i NTG så att bolaget också kan behålla sin notering. Så snart styrelsen har något specifikt att rapportera kommer bolaget lämna information.

Göteborg den 26 februari 2020
Morten Hansson, VD

Tel +47 908 44 078, morten@maxgodis.se

Denna information är sådan information som Net Trading Group NTG AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 februari 2020.

Net Trading Group NTG AB (publ)
har etablerat en e-handelsplattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) såsom konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost, djurgodis och andra närrelaterade produkter såsom tex snus.

Tel: +47 908 44 078, www.ntginvestor.se