Analysguiden: Längre tid till intäktslyft

Netmore är en ny mobiloperatör som satsar på att skapa riktigt bra inomhustäckning till svenska mobilkunder via lokala mobilnät något som lär öka med 5G och IoT. Intäkterna under kvartal 3/2018 blev lägre än väntat och kassan behöver nu fyllas på.

Datatrafiken fortsätter att växa snabbt och bristfällig mobil­täckning finns idag på många platser. Inte minst gäller det modernt byggda isolerade hus, sjukhus, bergrum, industrier och köpcentrum där radiosignaler lätt stängts ute. Netmore är mobiloperatören som erbjuder mobiltäckning dit kunder bäst behöver det, såväl inom- som utomhus.  Netmore erbjuder mobila­ tjänster som ger kunderna bra inomhustäckning med en liten mobil accesspunkt som placeras hos kunden och roaming med de andra operatörerna när kunden rör sig utanför. De mobila accesspunkterna kopplas upp till bolagets molntjänst som baseras på en AXE-växel och en WiFi-controller. Netmores nät har köpts och utvecklats av bolaget. Kunderna använder sedan bolagets SIM-kort. Trafik- och andra återkommande intäkter ger en intressant kalkyl för Netmore, med kapacitet för 2 miljoner användare. För industrikunder erbjuder Netmore även integration av kundens IT-system via bolagets patenterade lösning Tarifflex technology.

Den försäljning som utvecklas bäst nu är mot medelstora företag (”maskin till maskin”-med IoT-tillämpningar). Men tidpunkten för resultatmässig break-even skjuts framåt från mitten av 2019 till troligen antingen slutet av 2019 eller början av 2020. Vi justerar ned våra intäkts- och resultatprognoser på så sätt att vi flyttar fram tidigare intäktsprognoser vardera ungefär ett år i tiden.

Vi bedömer att bolagets kapitalbehov ligger inom intervallet 10 till 20 miljoner kronor, där omkring hälften behöver tas in under Q4 2018 eller Q1 2019. Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.