Delårsrapport, januari - mars 2003

Delårsrapport, januari - mars 2003 Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett med samma period 2002. NetOnNet ökade försäljningen med 105% · Försäljningen för perioden uppgick till 138,0 (67,3) miljoner kronor, en ökning med 105 %. Sverige svarade för 77,3 (48,6) miljoner kronor, en ökning med 59 %, och Tyskland för 60,7 (18,7) miljoner kronor, en ökning med 225 %. · Resultatet för perioden uppgick till 2,0 (1,7) miljoner kronor, varav resultatet i Sverige uppgick till 2,8 (2,6) miljoner kronor och i Tyskland -0,8 (-0,9) miljoner kronor. · För perioden uppgick vinstmarginalen till 1,4 % (2,6 %), varav vinstmarginalen var 3,6 % (5,5 %) i Sverige och -1,3 % (-5,0 %) i Tyskland. · Kassan per den 31 mars uppgick till 53,5 (59,5) miljoner kronor. Kassaflödet uppgick till -1,3 (3,9) miljoner kronor under perioden till följd av den högre kapitalbindning som följer av den starka försäljningstillväxten. NetOnNet (www.netonnet.se) är Europas första renodlade butik för hemelektronik på nätet. NetOnNet erbjuder TV, video, mobiltelefoner etc. från ledande märken som Sony och Philips m.fl. Varorna levereras hem till privatpersoner och företag. Bolaget startade i mars 1999 och har sitt huvudkontor i handelsstaden Borås. Verksamhet bedrivs också i Tyskland sedan september 2000. NetOnNet-modellen För att utveckla verksamheten med fokus på rätt saker har NetOnNet utvecklat en egen modell som övergripande guideline: Fokus på kunderna - Fokus på sortiment och försäljning - Branschkunskap -Tänk annorlunda och större - Låga kostnader - Egen logistik - Stort fokus på styrning och uppföljning Marknad Under första kvartalet 2003 beräknas hemelektronikbranschen i Sverige ha tappat cirka 11% jämfört med motsvarande period förra året, enligt Branschkansliet. För Tyskland finns ännu inga fullständiga siffror från de källor som normalt används. Tidningen CE-market rapporterar dock om en minskning i januari med 6% för tyska marknaden. Bedömningar som görs av representanter för branschens leverantörer indikerar att marknaden är fortsatt svag. Anledningen till minskningarna tros framförallt vara det oroliga världsläget i kombination med fortsatt svag ekonomisk tillväxt. Inför 2003 trodde Branschkansliets Marknadsinformation att den svenska marknaden skulle komma att öka med drygt 3 % under 2003, medan Gfk var något försiktigare och trodde på en ökning med 1,4%. För Tyskland trodde GFU att marknaden kommer att ligga still medan Gfk trodde på en minskning med 3,1%. Det finns ännu inga revideringar av dessa prognoser. NetOnNet ligger väl positionerat med mycket stark tillväxt på en marknad som generellt sett inte ökar. Även när hemelektronikmarknaden drabbas av konjunkturförsämringar bedömer bolagets ledning att detta kan gynna NetOnNet tack vare sitt lågkostnadskoncept med lägre priser. Källor: Gfk Marketing Services, Branschkansliets Marknadsinformation AB, Die Gesellschaft für Unterhaltungs- und Kommunikationselektronik (GFU), CE-market, NetOnNet AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/29/20030429BIT00960/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/29/20030429BIT00960/wkr0002.pdf Hela Rapporten