NetOnNet anmäler El-Giganten för falsk Lägsta-Pris-Garanti

NetOnNet anmäler El-Giganten för falsk Lägsta-Pris-Garanti Idag har NetOnNet skickat en anmälan till Konsumentverket/KO mot El- Gigantens vilseledande marknadsföringsmetoder. NetOnNets affärsidé är att ha lägre priser än de stora kedjorna inom hemelektronikbranschen. El- Giganten svarar med att de har en PrisGaranti i de fall de inte är billigast. När kunderna vill utnyttja PrisGarantin så är det ofta svårt att få pengarna tillbaka. Ett exempel är att de inte godtar prisjämförelse med Internetbutiker. Om en vara är exemplevis 1000 kronor billigare hos NetOnNet så tycker inte El-Giganten att det ska räknas. "Vi tycker att det är ohederligt mot kunderna. Antingen är man billigast, eller så är man INTE billigast. Det är svårt för kunderna att se igenom deras spel och därmed lyckas de med sina metoder som innebär en fördyring för konsumenten, så vi ser ingen annan utväg än att göra en anmälan till KO", säger Anders Halvarsson, VD för NetOnNet. Detta är andra gången NetOnNet anmäler El-Giganten för att inte acceptera prisjämförelser med Internetbutiker. Den första anmälan gjordes i november 1999. Anmälan fick till följd att El-Giganten meddelade till KO att man skulle ändra sina villkor och acceptera prisjämförelser med Internetbutiker. Därmed avslutade KO ärendet. Nu har de återfallit till sina gamla villkor igen, vilket är skälet till att NetOnNet på nytt anmäler El-Giganten för vilseledande marknadsföring. Frågor angående detta Pressmeddelande besvaras av Anders Halvarsson, Verkställande direktör, tel.0705-48 55 56. Pressmeddelandet finns också tillgängligt på www.netonnet.se NetOnNet (www.netonnet.se) är Europas första renodlade butik för hemelektronik på nätet. NetOnNet erbjuder TV, video, mobiltelefoner etc. från ledande märken som Sony och Philips m.fl. Varorna levereras hem till privatpersoner och företag. Bolaget startade i mars 1999 och har sitt huvudkontor i handelsstaden Borås. Verksamhet bedrivs också i Tyskland sedan september 2000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/30/20011130BIT00230/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/30/20011130BIT00230/bit0001.pdf