Netwise får stororder av sex Västerbottens kommuner

Fortsatta framgångar för Netwise inom offentlig förvaltning - får miljonorder av Umeå kommun Netwise får stororder av sex Västerbottens kommuner Netwise meddelar idag att man har fått en order på sitt IP-baserade hänvisningsystem Contact Management 6.0 från Umeå kommun och fem kranskommuner i Västerbotten. Avtalet som berör cirka 5500 anknytningar är en av Europas största IP-installationer. Orden är värd drygt 1,7 miljoner kronor för Netwise. "De viktigaste kriterierna i vårt val av telefonisystem var att hitta en lösning som gjorde det möjligt för oss att såväl sänka de totala telefonikostnaderna som att öka flexibiliteten i vår medborgarservice", säger Jan Långström, IT-chef, Umeå kommun. "Genom att välja en IP- baserad lösning kan vi integrera telefoni och data i ett nät och på så vis till fullo utnyttja vår befintliga nätverksinfrastruktur, vilket självklart också bidrar till en ökad kostnadseffektivitet". Den telefonilösning som Umeå kommun och de fem kranskommunerna valt i en gemensam upphandling består av Netwises telefonisystem Contact Management (CMG) 6.0 tillsammans med Cisco Systems IP-växel CallManager. De kommuner som ingår i upphanlingen vid sidan av Umeå är Nordmaling, Bjurholm, Vännäs, Vindeln och Robertsfors. Integrationspartner och ansvariga för projektet är Dotcom. "Vi har idag en mycket stark position som leverantör av telefonilösningar till statliga myndigheter, kommuner och landsting", säger Anders Wahlström, VD för Netwise. "Vårt koncept med ökad effektivitet och förbättrad kundservice till en lägre kostnad passar självklart mycket bra för den här kundkategorin. Genom ett stigande intresse för IP-lösningar, som i än högre grad möjliggör ökad kostnadseffektivitet och flexibilitet, ser vi fortsatt goda affärsmöjligheter för Netwise inom denna sektor". "I dagens ansträngda ekonomi ser vi en allt tydligare trend att kommuner ser möjligheter till stora kostnadsbesparingar genom att dela infrastruktur, kompetens och personella resurser. Denna telefonilösning kommer att vara en av Europas största IP-installationer, vilket vi är mycket stolta över", säger Björn Nävemark, Kundansvarig säljare, Cisco Systems i Sverige Det nya systemet börjar implementeras nästa år, med start i januari. Hela systemet är fullt ut implementerat i samtliga berörda kommuner under första halvåret 2005. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Wahlström, VD, Netwise AB Telefon: +46 8 633 75 18, Mobil: +46 730 552017 , E-mail: anders.wahlstrom@netwise.se Om Netwise Netwise AB utvecklar och marknadsför produkter och tjänster inom det växande området PAM (Presence and Availability Management) Netwise är en av marknadens ledande leverantörer i Norden. Netwise produktkoncept Contact Management (CMG) underlättar den interna och externa kommunikationen på företag. Konceptet ger kunder ett kommunikationsstöd för att kunna ge snabb och korrekt service, samt erbjuder ett moduluppbyggt och växeloberoende system för framtidens telefoni. Netwise AB grundades 1992 och har i dag drygt 70 anställda. Företaget bedriver affärsverksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Företaget är noterat på Nya Marknaden på Stockholms fondbörs. www.netwise.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00290/wkr0002.pdf