Bokslutskommuniké för New Wave Group AB (publ) JANUARI – DECEMBER 2009

Perioden 1 oktober – 31 december 2009 – Omsättningen uppgick till 1 082 mkr, vilket var 12 % lägre än föregående år (1 227 mkr). – Resultat efter skatt förbättrades med 58,9 mkr och uppgick till 61,3 (2,4) mkr. – Resultat per aktie uppgick till 0,90 (-0,01) kr. – Kassaflöde från löpande verksamheten förbättrades med 376 mkr till 430 (54) mkr. – Soliditeten uppgick till 41,0 (34,1) %. – Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 96,3 (140,5) %. Perioden 1 januari – 31 december 2009 – Omsättningen uppgick till 4 087 mkr, vilket var 11 % lägre än föregående år (4 604 mkr). – Resultat efter skatt uppgick till 87,8 (147,9) mkr. – Resultat per aktie uppgick till 1,29 (2,18) kr. – Omstruktureringskostnader har belastat resultat efter skatt med 56,4 mkr. – Kassaflöde från löpande verksamheten förbättrades med 1 074 mkr till 806 (-268) mkr. UTDELNING Styrelsen har beslutat föreslå årsstämman en utdelning på 0,25 (0,18) kr per aktie motsvarande 16,6 mkr. UTSIKTER FÖR 2010 Marknaden har stabiliserats och vi ser indikationer på att den amerikanska marknaden sakta återhämtar sig, men osäkerheten är fortfarande stor. För 2010 förväntar vi oss ett ökat resultat och en något högre omsättning än 2009 års utfall. Kommentar från VD Nu är 2009 över – ett av de absolut tuffaste och besvärligaste åren hittills både för New Wave, vår personal och mig som VD – där vi framför allt har haft en sviktande profilmarknad. Om vi börjar med slutet – fjärde kvartalet – så känner jag mig relativt nöjd med resultatet, även om vi ska prestera betydligt bättre framåt. Vad gäller lagersänkning och kassaflöde är jag riktigt stolt över vad vi åstadkommit. Som jag alltid sagt, vi kan styra om vårt kassaflöde extremt om vi hamnar i en pressad situation, vilket vi med stor kraft nu visat. Fjärde kvartalet var arbetsmässigt även det första lite mer ”normala” kvartalet på länge. Vi kan nu återigen fokusera tid på rätt saker, det vill säga att driva bolaget mot utveckling. För helåret är jag naturligtvis mycket besviken på att ha minskat resultatet, men 2009 var ett oerhört svårt år. Jag är dock mycket nöjd med kassaflöde, lagersänkningar och att vi går in i ett nytt år med en mycket starkare balansräkning. Inför framtiden är jag mycket optimistisk. Inte för att jag tror på en jättevändning i konjunkturen eller en bättre marknad, utan för att vi har en affärsidé som håller, fantastiska medarbetare, fantastiska varumärken och återigen en mycket stark balansräkning! Snart kan vi sikta på tillväxt igen!! Det ser jag och mina medarbetare fram emot!!! Torsten Jansson Kommentarer till periodens utfall Utfallet blev som väntat en förbättring mot tidigare månader men något svagare än våra förväntningar. Vi kan dock nu konstatera att vi ser en stabilisering i marknaden och får även vissa indikationer på att den amerikanska marknaden börjat återhämta sig. Av våra varumärken är det Craft, Projob, Orrefors Kosta Boda samt Sagaform som bäst står emot konjunkturnedgången. Om vi tittar på utvecklingen för våra två försäljningskanaler är det fortfarande låg aktivitet inom profil medan detaljhandeln visar tillväxt. Bruttovinstmarginalen pressas av konjunkturläget men är ändå i nivå med föregående år. De besparingsåtgärder som vidtagits har givit resultat och vi ser nu en minskad kostnadsstruktur som får bra effekt på kvartalets resultat. Vårt arbete med att minska kapitalbindningen och förbättra kassaflöde har under kvartalet givit ett bra utfall. Varulagret minskade med 224 mkr och uppgår till 1 625 mkr. Kassaflödet uppgick till 430 mkr vilket var en klar förbättring mot fjolårets 54 mkr. Vi har med det förbättrade kassaflödet minskat vår nettoskuldsättning med 431 mkr till 1 741 mkr och vår skuldsättningsgrad uppgår den 31 december till 96,3 (140,5) %. OKTOBER – DECEMBER Omsättningen Omsättningen uppgick till 1 082 (1 227) mkr, vilket var 12 % lägre än föregående år. Valutakurserna påverkade omsättningen negativt med 8 mkr. Affärsområde Profil minskade sin omsättning med 13 %, Sport & Fritid minskade med 13  % och Gåvor & Heminredning visade en lägre nedgång på 5 %. Profilmarknaden har varit fortsatt svag på de flesta marknader, men främst i Södra Europa. Sport & Fritid visar en splittrad bild där Craft fortsatte att öka sin försäljning och Cutter & Buck minskade på grund av den fortsatt svaga amerikanska marknaden. Cutter & Bucks försäljning var dock bättre under senare delen av kvartalet och bolaget märkte en stabilitet och en svag förbättring i marknaden. Gåvor & Heminrednings minskning under kvartalet är hänförbar till lägre försäljning på exportmarknaderna. Omsättningen i Norden minskade med 5 %. Den största marknaden Sverige minskade med 2 %. Mellaneuropas omsättning var 8 % lägre än föregående år och minskningen är i stort sett lika stor i varje land. Södra Europa minskade med 19 % och det är främst den italienska marknaden som varit svag. Nordamerikas omsättning minskade med 26 %, varav negativ valutaeffekt uppkom med ca 10 %. Bruttovinst Bruttovinstmarginalen uppgick till 46,2 (46,0) %. Övriga rörelseintäkter och övriga kostnader Övriga rörelseintäkter ökade med 1,2 mkr till 21,9 (20,7) mkr. Intäkterna innehåller reavinster på 13,9 mkr i samband med försäljningar av glassamlingar, arkiv samt fastigheter. Koncernen har under perioden erhållit ytterligare 6,0 mkr i försäkringsersättning avseende föregående års brand. Övriga rörelseintäkter är främst hänförliga till rörelsens valutavinster och ska ställas mot resultatraden ”Övriga kostnader” där främst rörelsens valutaförluster redovisas. Kostnader och avskrivningar De besparingsaktiviteter som startade under året har givit ett bra resultat. De externa kostnaderna minskade med 62,9 mkr och uppgick till -234,8 (-297,7) mkr och kostnaderna för personal uppgick till -170,9 mkr vilket är 27,1 mkr lägre än föregående år (-198,0) mkr. De planlagda åtgärderna är nu genomförda. Valutakurserna har påverkat kostnader positivt med 5 mkr. Avskrivningarna uppgick till -16,0 (-18,5) mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 8,9 (5,0) %, där förbättringen främst beror på lägre kostnader. Finansnetto och skatter Finansnettot uppgick till -6,5 (-28,4) mkr. Minskningen beror på lägre räntenivåer och minskad nettoskuld. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor snabbt får genomslag i koncernens räntenetto. Skattekostnaden i absoluta tal uppgick till 28,8 (30,8) mkr och skattesatsen uppgick till 32,0 %. Perioden har påverkats negativt med 6 mkr genom förändring i uppskjutna skatter. Resultat Resultat efter skatt förbättrades med 58,9 mkr till 61,3 (2,4) mkr och resultat per aktie uppgick till 0,90 (-0,01) kr. SAMMANFATTNING AV 2009 Det allmänna konjunkturläget har påverkat koncernens försäljning kraftigt under året och främst är det försäljningskanalen profil som påverkats negativt. Den nedåtgående trenden från slutet av föregående år höll i sig fram till och med det tredje kvartalet och vi har därefter sakta sett en svag återhämtning, men fortfarande från låga nivåer. Profilförsäljningen har påverkats negativt för i stort sett samtliga länder. Försäljningen inom detaljhandel har klarat sig bättre och försäljningskanalen har en lägre försäljningsminskning. Den svaga amerikanska marknaden har påverkat detaljhandeln mest, medan försäljningen i Norden och Europa klarat sig bättre. Utav koncernens varumärken ser vi en väldigt positiv utveckling av Craft som har haft en bra försäljningsutveckling under året. Även Sagaform samt ProJob har stått emot konjunkturnedgången väl under året. I samband med den vikande marknaden som startade under fjärde kvartalet i fjol utarbetades besparingsplaner för koncernens dotterbolag. Ett omfattande omstruktureringsarbete har genomförts i Orrefors Kosta Boda vilket belastade resultatet under första kvartalet med 70,1 mkr. Cutter & Buck har förutom generella besparingsåtgärder även omstrukturerat sin division för direktförsäljning till kund och kostnadsfört 7,1 mkr i samband med åtgärden. Övriga bolag har även de genomfört nedskärningar och totalt har koncernen minskat antalet årsanställda med 359 personer varav 258 inom produktionsverksamheterna. Exklusive valutaförändringar och omstruktureringskostnader, har koncernen minskat sina kostnader med ca 300 mkr under året. De planerade åtgärderna är nu avslutade och vi har under främst andra halvåret sett de positiva effekterna av de vidtagna kostnadsbesparingarna. En uttalad målsättning och prioritet under året har varit att minska skuldsättningen genom att förbättra kapitalbindningen och därmed även kassaflödet. Koncernens dotterbolag har under året arbetat med åtgärder för att genomföra denna målsättning. De åtgärder som vidtogs gjordes tidigt men började inte få effekt förrän i slutet av kalenderåret. Detta främst på grund av de i dagsläget förhållandevis långa ledtider som koncernen har vid inköp av varor. Resultatet av arbetet har varit framgångsrikt och koncernen har under kalenderåret minskat nettoskulden med 836 mkr och under en femtonmånadersperiod med 1 049 mkr. Skuldsättningsgraden har sjunkit till 96,3 (140,5) %. Det förbättrade kassaflödet och minskade nettoskulden har förbättrat soliditeten med 6,9 procentenheter till 41,0 (34,1) %. JANUARI – DECEMBER Omsättningen Omsättningen under perioden uppgick till 4 087 (4 604) mkr, vilket var 11 % lägre än föregående år. Valutakurserna påverkade omsättningen positivt med 270 mkr. Minskning har skett inom samtliga affärsområden, Profil 15 %, Sport & Fritid 8 % samt Gåvor & Heminredning 5 %. Profilmarknaden har varit svag på i stort sett samtliga marknader. Sport & Fritid har haft en blandad utveckling där Craft går bra och tar mer marknadsandelar medan övriga varumärken har haft en minskning som främst beror på en svag konjunktur. Gåvor & Heminredning minskar främst på grund av lägre omsättning för Orrefors Kosta Bodas exportmarknader. Sagaform har en något bättre utveckling än affärsområdet som helhet. De nordiska länderna minskade sin omsättning med 13 % och då främst Sverige och Finland. Mellaneuropas försäljning var något bättre med en minskning på 7 %, där främst Tyskland och Storbritannien haft en bättre utveckling än området som helhet. Omsättningen i Södra Europa minskade med 11 % vilket främst är relaterat till en svag profilmarknad i samtliga länder. Nordamerika minskade sin omsättning med 14 %, vilket är hänförligt till en svag amerikansk marknad. Positiv valutaeffekt uppkom främst i Euroländer och USA. Bruttovinst Marginalen uppgick till 46,5 (48,5) %. Försämringen är relaterad till den svagare konjunkturen, främst inom säljkanalen profil och då i synnerhet på den amerikanska marknaden. Bruttoresultatet har även påverkats av omstruktureringskostnader i Orrefors Kosta Boda, vilka belastade resultatet under första kvartalet med 25 mkr. Övriga rörelseintäkter och övriga kostnader Övriga rörelseintäkter ökade med 12,4 mkr till 68,9 (56,5) mkr. Ökningen är hänförlig till försäljning av glassamlingar, arkiv samt fastigheter inom Orrefors Kosta Boda, vilket givit en total reavinst på 33,6 mkr. Koncernen har även erhållit en försäkringsersättning på 6,0 mkr i samband med föregående års brand. Resterande övriga intäkter är främst hänförliga till rörelsens valuta vinster och ska ställas mot resultatraden ”Övriga kostnader” där främst rörelsens valutaförluster redovisas. Övriga kostnader ökade med 7,2 mkr till -27,6 (-20,4) mkr. Resultatet av dessa två poster innebär en nettovinst på 1,7 mkr. Kostnader och avskrivningar Koncernen genomförde under året besparingsåtgärder i bolagen vilket innebär att de externa kostnaderna minskade med 156,5 mkr och uppgick till -949,1 (-1 105,6) mkr. Omstruktureringskostnader på 7,1 mkr har belastat externa kostnader i samband med förändringar i Cutter & Bucks division för direktförsäljning till slutkund. Koncernen har under året minskat antalet årsanställda med 359 personer, där en stor del avser produktionsverksamheten inom Orrefors Kosta Boda. Under första kvartalet rapporterades effekten av omstruktureringen inom Orrefors Kosta Boda som resulterade i en personalminskning om 154 personer. Detta innebar att bolaget gjorde en avsättning för omstrukturering i form av en engångskostnad om totalt 70,1 mkr i bokslutet för första kvartalet 2009. Utav dessa redovisas 45,1 mkr under personalkostnader och 25,0 mkr under bruttovinst, då de är hänförliga till ett försämrat produktionsresultat. Kostnaderna för personal har ökat med 20,5 mkr till -751,5 (-731,0) mkr, varav 45,1 är relaterade till ovan nämnda omstrukturering. Minskningen av antalet anställda har främst påverkat resultatet positivt under andra halvåret på grund av uppsägningstidernas varierande längd. Valutakurserna har påverkat kostnaderna negativt med 115 mkr. Exklusive omstruktureringskostnader och valutaförändringar har kostnaderna minskat med ca 300 mkr under året. Avskrivningarna uppgick till -70,6 (-64,2) mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 4,2 (8,0) %. Försämringen beror på omstruktureringskostnaderna samt en lägre volym. Finansnetto och skatter Finansnettot uppgick till -46,2 (-136,0) mkr. Minskningen beror på lägre räntenivåer och att nettoskulden minskat med 836 mkr under året. Koncernens policy är att ha kort räntebindning vilket gör att ändrade korträntor snabbt får genomslag i koncernens räntenetto. Skattesatsen uppgår till 30,4 (36,5) %. Resultat Resultat efter skatt uppgick till 87,8 (147,9) mkr och resultat per aktie uppgick till 1,29 (2,18) kr. Resultatet har under första kvartalet belastats med omstrukturingskostnader på totalt 77, 2 mkr före skatt. Vid en skattesats om 26,9 % för berörda bolag blir nettopåverkan av omstruktureringskostnaderna -56,4 mkr. RAPPORTERING AV AFFÄRSOMRÅDEN New Wave Group delar upp sin verksamhet i affärsområdena Profil, Sport & Fritid samt Gåvor & Heminredning. Varje varumärke har grupperats in i det affärsområde som det anses tillhöra (se bilaga för uppdelning av varumärkena per affärsområde). Koncernen följer områdets och varumärkenas försäljning samt resultat (EBITDA). Rörelsesegmenten bygger på koncernens operativa styrning. Profil För perioden oktober-december minskade omsättningen med 13 % till 533 (614) mkr och resultatet (EBITDA) försämrades med 22,7 mkr till 60,9 (83,6) mkr. Försämringen beror på det allmänna konjunkturläget och har påverkat samtliga marknader. För perioden januari-december minskade omsättningen med 15 % till 1 876 (2 216) mkr och resultatet (EBITDA) försämrades med 148,4 mkr till 168,5 (316,9) mkr. Omsättning och resultat var lägre i Norden och då främst Sverige och Finland. Även Europa var lägre, men har kompenserats av en positiv valutaeffekt. Försämringen beror på det allmänna konjunkturläget. Sport & Fritid Omsättningen för perioden oktober-december minskade med 13 % till 344 (395) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 29,4 mkr till 31,9 (2,5) mkr. Craft visar fortsatt ökande försäljning jämfört med föregående år och då främst inom försäljningskanalen detalj. Den svaga amerikanska marknaden har påverkat Cutter & Bucks omsättning negativt, dock har marknaden hämtat sig något under kvartalet. Resultatförbättringen är relaterad till bättre vinstmarginaler främst på den amerikanska marknaden. Omsättningen för perioden januari-december minskade med 8 % och uppgick till 1 574 (1 714) mkr. Resultatet (EBITDA) försämrades med 38,2 mkr till 122,1 (160,3) mkr. Omsättning och resultat för Craft var fortsatt positiva. Cutter & Buck påverkades negativt av den svaga amerikanska marknaden. Cutter & Buck USA belastades även med 7,1 mkr i omstruktureringskostnader pga förändringar i divisionen för direktförsäljning till kund. Resultatförsämringen beror främst på den minskade försäljningsvolymen. Gåvor & Heminredning För perioden oktober-december minskade omsättningen med 5 % till 206 (217) mkr och resultatet (EBITDA) förbättrades med 25,8 mkr till 19,8 (-6,0) mkr. Den lägre omsättningen är främst relaterad till exportmarknaden för Orrefors Kosta Boda. Sagaforms omsättning är i nivå med föregående år men har ett bättre resultat pga besparingar. Periodens resultat inkluderar reavinster i samband försäljning av glassamlingar, arkiv och fastigheter på sammanlagt 13,9 mkr samt en försäkringsersättning på 6 mkr i samband med fjolårets brand. För perioden januari-december minskade omsättningen med 5 % till 637 (674) mkr och resultatet (EBITDA) försämrades med 3,4 mkr till -47,6 (-44,2) mkr. Den lägre omsättningen är främst relaterad till exportmarknaden för Orrefors Kosta Boda och det försämrade resultatet till bolagets omstruktureringskostnader på 70,1 mkr som redovisades under första kvartalet. Omsättning för Sagaform är i nivå med föregående år medan resultatet är något bättre. GEOGRAFISK FÖRDELNING Tabell för omsättning i regionerna Norden, Mellaneuropa, Södra Europa, Nordamerika och Övriga regioner redovisas på sidan 15. Under perioden oktober–december minskade försäljningen i den nordiska regionen med 5 %. Sverige hade en bättre utveckling och minskade med 2 % medan Finland hade en svagare utveckling. I Mellaneuropa påverkades samtliga länder negativt förutom Storbritannien som ökade sin försäljning. Södra Europa har haft en svag utveckling och minskade med 19 %. Områdets försäljning sker främst inom profil och minskningen har skett på samtliga marknader. Försäljningen i Nordamerika minskade med 26 %. Valutakursutvecklingen bidrog negativt och försäljningen i lokal valuta i regionen föll med 16 %. Försäljningen på övriga marknader minskade med 9 % och då främst i Ryssland samt Kina. Under perioden januari–december minskade försäljningen i den nordiska regionen med 13 %, vilket främst hänför sig till Sverige och Finland. Mellaneuropas profilmarknad har under året varit svag och merparten av regionens länder påverkades negativt. Undantaget är Storbritannien där försäljning ökade. Försäljningen i Södra Europa minskade med 11 %. Minskningen är främst relaterad till en svag profilmarknad i samtliga länder. Nordamerika minskade sin omsättning med 14 %. Valutautvecklingen bidrog positivt och försäljningen i lokal valuta i regionen föll med 26 %. Försäljningen på övriga marknader var något lägre än föregående år. KAPITALBINDNING Koncernen har under året prioriterat att minska sitt rörelsekapital. Arbetet har främst koncentrerats på lagersituationen, men även på att förbättra övriga rörelsekrediter. Målsättningen var att nå ett lager på ca 1 750 mkr vilket uppnåddes med god marginal. De åtgärder som vidtogs i början av året har givit ett bra resultat och kapitalbindningen av varor har under perioden minskat kraftigt. Totalt varulager uppgick till 1 624 (2 200) mkr. 2009 2008 Råvarulager 65,4 80,3 Varor under 31,0 40,1 tillverkning Varor på väg 55,1 79,1 Handelsvaror på lager 1 473,3 2 000,8 Summa 1 624,8 2 200,3 Arbetet med att minska kapitalbindning i lager har även medfört att många utgående artiklar har sålts ut vilket innebär att beloppet avseende inkurans sjunkit. Inkuransreserv per den 31 december 2009 uppgick till 74 (109) mkr och är ca 5 % (ca 5 %) av redovisat lagervärde. Omsättningshastigheten på varulager för perioden januari–december uppgick till 1,1 (1,2). Nedgången beror på att de insatser som gjordes fick effekt först under slutet av året. Omsättningshastigheten för sista kvartalet visar på en klar förbättring. Kundfordringarna minskade med 101 mkr till 735 (836) mkr. Sammantaget har insatserna med att minska kapitalbindningen givit ett mycket bra resultat och arbetet kommer att fortsätta även under kommande år. Insatserna kommer fortsatt att koncentreras kring logistik och sortiment. IMMATERIELLA ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH IMPAIRMENTTEST Fördelningen av de immateriella anläggningstillgångarna mellan segmenten har baserats på förhållandet vid förvärvstillfället för respektive bolag/varumärke och hänförts till det affärsområde som det anses tillhöra. New Wave Group följer upp kassagenererande enheter på affärsområdesnivå. Goodwill baseras på lokal valuta och ger i koncernredovisningen upphov till valutaomräkningseffekter. Värdet på goodwill testas årligen för att säkerställa att värdet inte avviker negativt från bokfört värde, men kan testas oftare om indikationer finns på att värdet minskat. Nedskrivning för affärsområdena innehållande goodwill och varumärken baseras på beräkning av nyttjandevärde. Detta värde bygger på kassaflödesprognoser för de kommande fem åren och en terminalperiod. Affärsområdenas kassaflöden påverkas av kommersiella faktorer som bla marknadstillväxt, konkurrenskraft, kostnadsutveckling, investeringsnivåer och rörelsekapitalbindning. Vid diskonteringen tillkommer bedömning av finansiella faktorer som ränteläge, lånekostnader, marknadsrisk, betavärden och skattesatser. Antaganden som gjorts i prövningen är styrelsens bästa bedömning i nuläget av de ekonomiska förhållanden som förväntas råda under nyttjandeperioden. År 2009 var ett svårt år vilket medfört att återhämtningstakten förskjutits med ca 1 år jämfört med vår bedömning vid föregående årsskifte. Även om marknadsförutsättningarna stabiliserats och konjunkturläget ser något ljusare ut är en prognos för kommande perioder svårbedömd. De första fem åren 2010-2014 baseras på av styrelsen fastställda interna prognoser och för perioden därefter har använts en genomsnittlig tillväxt takt på 3 % för terminalperioden. Inom prognosperioden (2010-2014) förväntas de första två åren (2010-2011) ha en svagare utveckling och därefter en successiv förbättring under resterande år. Känslighetsanalyser har gjorts för samtliga affärsområden. Vid nuvärdesberäkning av förväntade framtida kassaflöden används en genomsnittlig vägd kapitalkostnad (WACC) på 12 % före skatt. Diskonterade kassaflöden jämförs med bokfört värde per kassaflödesgenererande enhet/affärsområde. 2009 års prövning visade att det inte föreligger något nedskrivningsbehov. Nedan följer några korta kommentarer för respektive affärsområde: Affärsområde Profil Beräkningen innefattar affärsområdets kassaflöde som baseras på de interna prognoserna. Den inkluderar en ökning av försäljningen som är något högre än inflation samt att kapitalbindningen under slutet av interna prognosperioden (2010-2014) förväntas återgå till de nivåer som fanns 2003-2004. Marginalerna förväntas vara på ungefär samma nivå som de föregående åren. Affärsområde Sport & Fritid Beräkningen innefattar affärsområdets kassaflöde som baseras på de interna prognoserna. Avseende det för affärsområdet väsentliga Cutter & Buck har åtgärder genomförts som ska bidra till lönsamhetsförbättringar. Effekterna av dessa återgärder inkluderas i de uppskattade marginal- och resultatförbättringar som prognostiseras. Åtgärderna innefattar även att försäljningen samt kapitalbindningen förväntas återgå till de nivåer som bolaget hade under 2002-2004. Affärsområde Gåvor & Heminredning Beräkningen innefattar affärsområdets kassaflöde som baseras på de interna prognoserna. Avseende det för affärsområdet väsentliga Orrefors Kosta Boda har under 2009 åtgärder genomförts för att effektivisera och lönsamhetsförbättra. Prognosen inkluderar de uppskattade marginal - och resultatförbättringar som dessa åtgärder förväntas ge, vilket bla innebär en kraftigt förbättrad lagersituation. Den innefattar även att försäljningen och kapitalbindningen i slutet av prognosperioden förväntas återgå till de nivåer som bolaget hade 2005. INVESTERINGAR, FINANSIERING OCH LIKVIDITET Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades under perioden oktober-december med 376 mkr och uppgick till 430 (54) mkr. Förbättringen är främst ett resultat av en lägre lagernivå och minskade rörelsefordringar. Koncernens kassapåverkande nettoinvesteringar uppgick till 18 (-6) mkr, där avyttring av materiella anläggningstillgångar påverkar positivt med 21 mkr. Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades under perioden januari-december med 1 074 mkr och uppgick till 806 (-268) mkr. Förbättringen är främst relaterad till arbetet med att minska lagernivåerna. Koncernens kassapåverkande nettoinvesteringar uppgick till -23 (-65) mkr, där avyttring av materiella anläggningstillgångar ingår med 41 mkr. Nettoskulden minskade under oktober-december med 431 mkr och uppgick till 1 741 mkr. Motsvarande period föregående år hade en minskning med 164 mkr till 2 576 mkr. Nettoskulden minskade under januari-december med 836 mkr och uppgick till 1 741 där valutaförändringarna har minskat skulden med 70 mkr sedan årsskiftet. Motsvarande period föregående år hade en ökning med 219 mkr. Nettoskulden i förhållande till eget kapital minskade och uppgick till 96,3 % (140,5) %. Soliditeten förbättrades med 6,9 procentenheter och uppgick till 41,0 (34,1) %, vilket är ett resultat av minskad nettoskuld. Koncernen hade 2 875 mkr i kreditramar den 31 december 2009 och kreditavtalet löper till och med april 2011. Räntan är baserad på respektive valutas basränta samt fast marginal. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor snabbt får genomslag i koncernens räntenetto. New Wave Groups finansieringsavtal innebär ett åtagande (covenant) avseende soliditeten samt att den totala kreditramen på 2 875 mkr per 31 december 2009 successivt skall amorteras ned till 2 475 mkr per 30 april 2011. PERSONAL OCH ORGANISATION I samband med de besparingsåtgärder som vidtagits i koncernen har antalet årsanställda minskat med 359 personer och uppgick per den 31 december 2009 till 2 203 (2 562) personer varav 48 % var kvinnor och 52 % var män. Av antalet anställda arbetar 553 (811) personer inom produktion. Den produktion som finns inom New Wave-koncernen är hänförlig till Orrefors Kosta Boda, Seger, Dahetra, Toppoint och Cutter & Buck (brodyr). TECKNINGSOPTIONER I NEW WAVE GROUP AB New Wave Group har fyra utestående program för teckningsoptioner. Under juni 2009 gavs ett program ut som riktar sig till ledande befattningshavare. Programmet löper tom juni 2012 med ett lösenpris om 26,10 kr. Optionerna tecknades med en premie om 0,21 kr per styck. I juli 2008 gavs två program ut som riktar sig dels till ledande befattningshavare och dels till styrelsen. Optionsprogrammet till ledande befattningshavare omfattar 1 800 000 optionsrätter och löper tom juni 2011 med ett lösenpris om 64,05 kr. Optionerna tecknades med en premie om 1,11 kr per styck. Optionsprogrammet till styrelsen omfattar 200 000 optionsrätter och löper tom juni 2013 med ett lösenpris om 85,40 kr. Optionerna tecknades med en premie om 0,88 kr per styck. Tidigare program gavs ut under juli 2007 och omfattar 1 653 250 optionsrätter som löper tom juni 2010 med ett lösenpris om 102,50 kr. Optionerna tecknades med en premie om 7 kr per styck. Ursprungligen emitterades 2 000 000 optionsrätter, varefter 346 750 har makulerats. Erhållna premier inom samtliga ovanstående program har baserats på marknadsvärde. TRANSAKTIONER MED NÄRSTÅENDE Hyresavtal finns med närstående bolag. Moderbolaget har köpt konsulttjänster av styrelseledamot. Verkställande direktör har under året hyrt lokal för privat bruk. Samtliga transaktioner har skett till marknadsmässiga villkor. UTSIKTERNA FÖR 2010 Marknaden har stabiliserats och vi ser indikationer på att den amerikanska marknaden sakta återhämtar sig, men osäkerheten är fortfarande stor. För 2010 förväntar vi oss ett ökat resultat och en något högre omsättning än 2009 års utfall. MODERBOLAGET Omsättningen uppgick till 139 (133) mkr. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 209,0 (274,6) mkr. Nettoupplåningen uppgick till 1 687 (2 536) mkr varav 1 407 (2 054) mkr avser finansiering till dotterbolag. Nettoinvesteringarna uppgick till 329 (-124) mkr. Balansomslutningen uppgick till 3 505 (4 213) mkr och det egna kapitalet till 1 230 (1 070) mkr. RISKER OCH RISKKONTROLL New Wave Group är, med sin internationella verksamhet, löpande utsatt för olika finansiella risker. De finansiella riskerna är valuta-, upplånings- och ränterisker samt likviditets- och kreditrisker. För att minimera dessa riskers påverkan på resultatet har koncernen upprättat en finanspolicy. För en utförligare beskrivning av koncernens hantering av risker hänvisas till Årsredovisning 2008; www.nwg.se. Koncernens policy är att ha kort räntebindning, vilket gör att ändrade korträntor snabbt får genomslag i koncernens räntenetto. Koncernens redovisade risker bedöms i allt väsentligt vara oförändrade. Konjunkturläget samt finanskrisen har dock skapat en osäkerhet, vilket innebär att marknadens finansiella risker därmed har ökat totalt sett. REDOVISNINGSPRINCIPER Denna rapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering och Årsredovisningslagen. Rapport över totalresultat upprättas i enlighet med IAS 1 (R) med första tillämpning 30 september 2009. Jämförelseåret har omräknats. Delårsrapporten för moderbolaget är utformad i enlighet med Årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapportering rekommendation RFR 2:2 – Redovisning för juridisk person. Tillämpade redovisningsprinciper överrensstämmer med vad som framgår av årsredovisningen för 2008. ÅRSSTÄMMA Årsstämma äger rum den 18 maj kl 13.00 på Kosta Boda Art hotel i Kosta. Årsredovisningen beräknas finnas tillgänglig den 4 maj på bolagets huvudkontor i Göteborg. UTDELNING Målsättningen är att dela ut 30 % av koncerns nettoresultat över en konjunkturcykel. Styrelsen har beslutat att föreslå årsstämman en utdelning om 0,25 (0,18) krona per aktie, motsvarande 16,6 mkr. Förslaget motsvarar 19 % av årets nettoresultat. KALENDARIUM • 22 april 2010 Delårsrapport för första kvartalet • 18 maj 2010 Årstämma 2010 • 12 augusti 2010 Delårsrapport för andra kvartalet • 12 november 2010 Delårsrapport för tredje kvartalet Styrelsen och Verkställande direktören försäkrar att bokslutsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför. Göteborg den 11 februari 2010 New Wave Group AB (publ) Anders Dahlvig Styrelseordförande Kinna Bellander Styrelseledamot Göran Härstedt Styrelseledamot Helle Kruse Nielsen Styrelseledamot Mats Årjes Styrelseledamot Torsten Jansson Verkställande direktör