News 55 AB: Kommuniké från årsstämma 2022-05-30

Vid årsstämma i News 55 AB fattades följande beslut:

Fastställande av Resultat- och Balansräkning

Årsstämman beslutade att fastställa Resultat- och Balansräkning för 2021 samt att göra de bokslutsdispositioner som styrelsen föreslagit.
Vidare beslutades att ingen utdelning för år 2021 kommer att lämnas.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktör.

Arvode till styrelse och revisor

Beslutades att styrelsearvode ska utgå med ett och ett halvt (1,5) prisbasbelopp för styrelsens ordförande och med vardera ett (1) prisbasbelopp till övriga ledamöter som inte är anställda i bolaget eller på annat vis uppbär ersättning från bolaget.

Vidare beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och revisor

Stämman fastställde att för tiden fram till nästa årsstämma ska antalet ledamöter vara fyra, med noll suppleanter.  Stämmanbeslutade att för tiden fram till nästa årsstämma omvälja ledamöterna Fredrik Lundberg, Staffan Ekberg, Thomas Lundin och Therese Bohlin till ledamöter och att Thomas Lundin utses till ordförande. Det beslutades vidare att som revisor omvälja Allians Revision och Redovisning AB, med auktoriserade revisorn Sofia Gunnarsson som huvudansvarig revisor.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler inom ramen för bolagsordningens gränser.

Betalning ska kunna ske kontant, genom kvittning, tillskjutande av apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap 5 § andra stycket 1-3 och 5 aktiebolagslagen.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att öka bolagets finansiella flexibilitet och styrelsens handelsutrymme i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion.

Vid emissioner utan företräde för aktieägarna ska teckningskursen fastställas till marknadsmässiga villkor.

Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 maj 2022 kl. 12.00.