News55 AB delårsrapport april-juni 2021

April-juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 2,813 MSEK (2,777 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 0,787 MSEK (0,297 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 0,214 MSEK (0,103 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,02 SEK (0,01 SEK)
  • News55 har under kvartalet genomfört 0 event (0)

Januari-juni 2021 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 5,337 MSEK (4,424 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 0,672 MSEK (-0,526 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -0,087 MSEK (-1,192 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,12 SEK)
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,21 SEK (0,23 SEK)
  • News55 har under perioden genomfört 0 event (0)

Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

VD:s kommentar:

”Stabilt kvartal i en utmanande tid”

Den övergripande känslan när vi ska summera 2021 års andra kvartal är att det kunde gått bättre. Och då ska man komma ihåg att vi ligger i linje med våra prognoser. Ändå är det min åsikt att vi skulle kunnat ha gjort ett bättre kvartal. En av anledningarna till att vi inte ökat som jag hoppats är att vi har haft lite utmaningar tekniskt, organisatoriskt och även corona-mässigt, vilket gjort att vi har tvingats lägga mer tid och resurser på den löpande driften än vad som annars är nödvändigt. Det har gjort att de strategiska affärerna har fått vänta lite.

Av våra strategiska projekt har vi prioriterat vår satsning på ekonomisajten E55.se. Det är otroligt kul att vi har fått en sådan rutinerad ekonomijournalist som Gunnar Ljunggren att leda den redaktionella satsningen. Jag är själv uppväxt med att se Gunnar programleda A-Ekonomi, ett program han var med och startade och jag hade även nöjet att jobba med honom på TV4 under några år. Det är dock inte bara Gunnar som kommer att synas på sajten. Vi kommer även att presentera en rad nya krönikörer som kommer att bidra både med visdom och nya läsare.

På intäktssidan har vårt säljbolag Cape Media höjt säljbudgeten för E55 med en miljon kronor för hösten men den fulla utväxlingen på satsningen kommer längre fram. Jag skulle inte bli förvånad om E55 kan komma att omsätta lika mycket som News55 inom några år.

Vår event-verksamhet har av förklarliga skäl helt legat på is under Q2. Vi följer de rekommendationer som finns och under hösten kommer vi kunna dra igång denna del igen och i planeringen finns tre seniorevent under andra halvan av året.

Under det andra kvartalet rekryterade vi även en ny styrelse. Jag är väldigt glad att vi har fått så tunga och kunniga namn som Thomas Lundin och Therese Bohlin att vara med och forma framtidens News55 med ett aktivt styrelsearbete. Tillsammans med Staffan Ekberg och Kenneth Adenskog har vi en mycket framåtlutad styrelse där vi har inlett ett mycket stimulerande strategiarbete. Jag hoppas att det kommer att innebära att vi kan presentera en eller flera nyheter under hösten. Vi kan redan nu konstatera att med den växande marknad som Sveriges seniorer utgör har News55 alla möjligheter att både befästa sin position och kunna växa rejält de närmaste åren.

Fredrik Lundberg, VD / Medgrundare

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten news55.se.
Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi,
sparande och pension. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som News55 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 augusti 2021 kl. 08:50 CET.