News55 AB delårsrapport juli-september 2020

JULI-SEPTEMBER 2020 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättningen uppgick till 2,017 MSEK (1,779 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 0,079 MSEK (-1,330 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -0,104 MSEK (-0,832 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,11 SEK)
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,35 SEK (0,25 SEK)
  • News55 har under kvartalet genomfört 0 event (3)

JANUARI-SEPTEMBER 2020 I SAMMANDRAG

• Nettoomsättningen uppgick till 6,441 MSEK (5,886 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -0,447 MSEK (-2,434 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -1,296 MSEK (-3,142 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,13 SEK (-0,29 SEK)
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,35 SEK (0,25 SEK)
  • News55 har under perioden genomfört 0 event (11)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

VD:s kommentar:
Ett styrkebesked för den digitala affären

Årets tredje kvartal är det näst bästa kvartalet i vår börshistoria sett till resultatet före avskrivningar och före finansiella poster. Att vi är på rätt väg har nog ingen
missat som följer vår rapportering, och det känns skönt att kunna visa på siffror som kan backa upp vår starka optimism. Med anledning av pandemin har vi tvingats
ställa in alla planerade seniormässor/event och resor, men trots detta ökar vi alltså omsättningen med 13 % jämfört med samma period förra året. Det är ett riktigt starkt tecken på att vi lyckats få fart på vår digitala affär. Vår satsning på nyhetsbreven har varit väldigt lyckad och vi är nu uppe i nära 200 000 mottagare av våra brev, och öppningsgraden är fortsatt mycket hög.

Vi har även lyckats få in fler kommersiella partners än tidigare och vårt säljsamarbete med Cape Media genererar stabila intäkter på nivåer som följer den uppsatta
budgeten. Vi kan även konstatera att vår organisatoriska omställning har varit framgångsrik, med en liten egen organisation och där kostnaderna till stor del är rörliga
tack vare starka partnerskap och underleverantörer.

En följd av våra lyckade satsningar är att rörelseresultatet (EBITDA) för kvartalet ökar med nästan 1,5 MSEK (från -1,330 MSEK till 0,079 MSEK).

För oss som jobbar med News55 har kvartalet präglats av digitala investeringar och nysatsningar för framtiden. Vi har lagt mycket tid på att utveckla vår sajt för att
göra den både mer användarvänlig och modern.

Dessutom har vi jobbat mycket med vår satsning på News55 Premium, där vi under slutet av året börjar ta betalt för delar av vårt material.

En tredje sak vi hade stort fokus på under sommaren var att söka mediestöd i form av det innovationsbidrag som beviljats av myndigheten för press, radio och TV.
Ansökningsprocessen var mycket omfattande, speciellt för oss som genomförde den för första gången, och glädjande nog gav den resultat. I förra veckan kunde vi
berätta att vi har beviljats stöd med 0,792 MSEK.

Jag har nog aldrig känt att vi på News55 haft så mycket vind i seglen som när vi nu går in i fjärde kvartalet.

Fredrik Lundberg, VD / Medgrundare

Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom
ekonomi, sparande och pension. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Aqurat Fondkommission AB som mentor.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som News55 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom
ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 november 2020 kl. 09:00 CET.