News55 AB delårsrapport oktober-december 2020

Oktober - december 2020 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 3,005 MSEK (2,341 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 1,308 MSEK (0,009 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 0,024 MSEK (-0,581 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (-0,06 SEK)
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,22 SEK (0,34 SEK)
  • News55 har under kvartalet genomfört 0 event (0)

Januari - december 2020 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 9,446 MSEK (8,227 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 0,861 MSEK (-2,426 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -1,271 MSEK (-3,723 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,13 SEK (-0,37 SEK)
  • Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,22 SEK (0,34 SEK)
  • News55 har under perioden genomfört 0 event (9)
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret (0 SEK)

Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

VD:s KOMMENTAR: Vårt starkaste kvartal någonsin – ett kvitto på vår turnaround
Det är med stor tillfredställelse, stolthet och glädje jag nu kan konstatera att den turnaround vi har jobbat för är genomförd. Vi har gått från ett företag med bekymmer i affärsmodell och kassaflöde till ett bolag som tjänar pengar och tar sats för att säkra en position inom seniortech.

Eftersom detta kvartal och därmed även bokslutet innehåller en del poster som är av enskild karaktär så tarvar siffrorna lite extra förklaring. Vår nettoomsättning på 3,005 MSEK är 100% digital och är ett nytt rekord för oss. Med denna omsättning gör vi ett resultat på 0,440 MSEK vilket även det är ett rekord för vår verksamhet. Om man jämför med förra året då vi omsatte 2,341 MSEK och gjorde ett resultat på 0,009 MSEK så visar det vilken bra marginal vi har på tillväxten vilket är tack vare vår organisatoriska modell med mycket rörliga kostnader.

Om man ser på helåret så är nettoomsättningen 9,446 MSEK vilket är en ökning från 8,227 MSEK men än viktigare är att se på resultatförbättringen då vi går från en förlust före avskrivningar och finansiella poster 2019 på 2,426 MSEK till ett i princip plus-minus noll-resultat (-0,008 MSEK).

Glädjande nog så kan vi även addera det redaktionsstöd om 0,868 MSEK som vi beviljades i december vilket gör att vi gör en vinst före avskrivningar och finansiell poster på 1,308 MSEK för kvartalet och 0,861 MSEK för helåret.

Vi har i samråd med våra revisorer kommit fram till att vår goodwill post som kommer ifrån vårt förvärv av Seniorevent har ett allt osäkrare värde i dessa hemska coronatider. Det är helt enkelt osäkert när vi kan återuppta våra seniorevent och mässor som vi ämnar genomföra tillsammans med Numera Mässor. Därför gör vi en engångsavskrivning på halva goodwill-posten dvs 1,102 MSEK. Detta gör att vi landar på ett resultat efter avskrivningar och finansiella poster på -1,271 MSEK vilket är en klar förbättring då motsvarande siffra var -3,723 MSEK.

Efter förra kvartalet skrev jag att vi på News55 aldrig känt att vi har haft så mycket vind i seglen som efter det tredje kvartalet. Jag får nog modifiera det eftersom jag aldrig känt så mycket medvind i vår verksamhet som nu efter det fjärde kvartalet.

Nu ser vi fram emot en ny fas i News55s utveckling. Vi kommer satsa på tillväxt, jobba med nya produkter och tjänster som ska göra livet enklare och roligare för vår målgrupp. En målgrupp som är mitt inne i en transformation från det traditionella till det digitala. Vi har en stor roll att spela i detta och nu börjar vår nästa tillväxtresa. Hoppas du vill vara med på resan!

Fredrik Lundberg, VD / Medgrundare

News55 AB är ett mediebolag med huvudsaklig inriktning på målgruppen 55+. Bolaget inledde sin verksamhet 2015 med att lansera nyhetssajten www.news55.se.
Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Aqurat Fondkommission AB som mentor.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som News55 AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 februari 2021 kl. 08:00 CET.