News55 förstärker styrelsen och tar sikte mot börsen

Sedan starten sommaren 2015 har seniorsajten News55 växt från att vara en hemsida till en verksamhet som innefattar mässor, print och digital närvaro. Nu är det dags för News55 att ta sikte mot börsen och i samband med det förstärker News55 styrelsen med flera mycket meriterade namn.

Det är förra kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth och förra VD:n för Stampen Media Johanna Öberg som nu tar plats i News55:s styrelse tillsammans med Tobias Fagerlund, till vardags VD på SpiffX, som valdes till ny styrelseordförande.

– Ända sedan dag ett har vi fått fantastisk respons från våra läsare på sajten. Det är otroligt kul att den responsen följer med när vi nu satsar fullt ut på våra mässor. Nu när vi växer känns det naturligt att stärka upp vår styrelse och det är väldigt kul att två så seniora namn har valt att vara med, säger Artur Ringart, medgrundare av News55.

– Det är underbart att vara ung och vår tid präglas av en stark ungdomskultur. Men med ålder kommer erfarenhet och visdom. Nu är det dags för den mogna generationen att ta mer plats. Så när jag först hörde talas om News55 var min reaktion: "Helt rätt!”, kommenterar Lena Adelsohn Liljeroth sitt nya uppdrag.

Under det senaste räkenskapsåret - som omfattade perioden juli-december 2016 - förvärvade News55 bland annat Seniorevent, den ledande mässarrangören inom seniorsegmentet, vilket ligger till grund för en fortsatt kraftig tillväxt. Resultatet för räkenskapsåret landade på en förlust om 3,8 Mkr före avskrivningar med en omsättning på 4,5 Mkr. News55 förvärvade Seniorevents verksamhet sommaren 2016 och det senaste halvåret har präglats av integration och gemensam utveckling mellan de två verksamheterna.

– Det senaste halvåret har kännetecknats av sammanslagningen där vi har tagit en hel del investeringar för att lägga grunden för kraftig tillväxt 2017 och 2018, säger Fredrik Lundberg, VD och medgrundare av News55 som inte utesluter fler förvärv som en del av bolagets tillväxtstrategi.

Mässåret har börjat mycket starkt med utsålda och välbesökta mässor i Skövde, Kalmar, Växjö, Eskilstuna och Karlstad. Under 2017 kommer News55 att genomföra seniormässor i närmare 30 städer från Sundsvall i norr till Ystad i söder. News55 har även inlett en satsning på printprodukter som distribueras i samarbete med pensionärsorganisationerna PRO och SPF Seniorerna, bland annat på mässorna. Digitalt innebar januari nytt rekord med 1,6 miljoner sidvisningar.

Även försäljningen har gått bättre än förväntat och News55 siktar på att flerdubbla sin omsättning under 2017 samtidigt som förberedelserna har påbörjats för en möjlig marknadsnotering under 2017. Under Q1 stod det klart att mer intäkter hade säkrats för 2017 än den totala omsättningen 2016.

– Det stämmer att vi har dragit igång den processen eftersom vi bedömer att det finns ett stort publikt intresse kring vår verksamhet och för att vi ser stora möjligheter att fortsätta vår snabba tillväxt och verkligen etablera oss som en aktör att räkna med på den svenska mediakartan. Vi vill bland annat ge fler möjligheten att ta del av vår framtidstro och samtidigt erbjuda våra investerare de möjligheter en publikt handlad aktie ger, säger Fredrik Lundberg.

För mer information kontakta:

Artur Ringart
Medgrundare av News55