• News55/

News55 genomför kampanj mot den tilltagande åldersdiskrimineringen i Sverige

Mediebolaget News55, med inriktning på målgruppen 55+, genomför denna vecka en kampanj mot den utbredda åldersdiskrimineringen i samhället under parollen ”Stoppa ålderismen nu”

Under midsommarveckan kommer News55:s redaktion belysa den stora åldersdiskriminering som finns i Sverige genom att fokusera innehållet på sajterna News55 och E55 på temat. Kampanjen avslutas med en debatt på Skandias scen i Almedalen den 5 juli.

- Sverige är som jag ser det ett av världens mest åldersdiskriminerande länder. Vi är sämst i världen på att ta tillvara på livserfarenhet. Vi utesluter systematiskt äldre från beslutsfattandet och det föder utanförskap. Detta är oacceptabelt. Det är dags att vi sätter stopp för de fördomar och den diskriminering som ålderismen innebär och i stället tar till vara på den kunskap och livskraft som äldre har att erbjuda säger Artur Ringart medgrundare till News55.

Ett stort antal skribenter och krönikörer kommer under veckan belysa ålderismen ur olika perspektiv på News55s sajter. Ålderismen förväntas bli en viktig fråga inför höstens val. I Sverige utgör 28 % av väljarkåren personer som fyllt 65 år, vilket är närmare en tredjedel av väljarna. Målgruppens representation bland väljarna speglar dock inte antalet ledamöter riksdagen där endast ca 4 % av riksdagsledamöterna är över 65 år.

- Det råder ett kraftigt demokratiskt underskott vad gäller representationen av äldre i riksdagen och brist på erfarna röster i alla delar av samhället. Det här går vi inte med på. Vi vill göra alla uppmärksamma på de stora problem som finns för oss alla i Sverige säger Artur Ringart.

Den 5 juli kommer åldersdiskrimineringen debatteras i Skandias pensionsträdgård i Almedalen med gäster som Meg Tiveus, John Mellkvist, Eva Eriksson och Mattias Munter. Moderator är Artur Ringart.

Sedan 2016 är News55 en av Sveriges största mässarrangör för seniorer. I november 2017 lanserade News55 sajten E55.se som inriktar sig på nyheter och vägledning inom ekonomi, sparande och pension och 2022 lanserades hälsosajten Hälsa55. Bolagets aktie är föremål för handel på Nordic SME med Eminova Fondkommission AB som mentor.

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juni 2022 kl. 11.00.