Nischer Properties i strukturaffär med Nyhem Bostad

Nyhem Bostad AB driver fastighetsutveckling genom bolaget Nyhem Projektutveckling AB och har utvecklat ett innovativt modulsystem för produktion av bostäder i bolaget Nyhem Byggsystem AB. Nischer Properties har avtalat med Nyhem Bostad om en strukturaffär som innebär att Nischer köper 80 procent av aktierna i Nyhem Projektutveckling AB samt 20 procent av aktierna i Nyhem Byggsystem AB. Köpeskillingen erläggs i delar genom att Nischer betalar med 10 procent av aktierna i projektbolaget för utveckling av bostäder i Hörnett, Örnsköldsvik samt 7 procent av aktierna i projektbolaget för utveckling av bostäder i Knivsta.

”Affären möjliggör fler attraktiva markanvisningar samt ger oss tillgång till Nyhems kunnande inom byggnation och tillgång till en egen konkurrenskraftig produkt”, säger David Aspehult, delägare i Nischer Properties AB.

”Nyhem stärker upp sin ägarsida, får bättre tillgång till kapital samt en naturlig kund för sitt byggsystem”, säger Robert Vangstad, delägare och VD i Nyhem Bostad AB.

David Aspehult, delägare och tillträdande tf VD
david.aspehult@nischer.se

Nischer Properties är ett nationellt fastighetsutvecklingsbolag som fokuserar på utveckling av nischade konceptboenden i tillväxtregioner. Väl genomtänkta lösningar som enkelt kan anpassas för var projekts unika förutsättningar banar väg för en smidig process, ett stabilt resultat och bostäder där människor trivs, umgås och utvecklas. Nischers aktie är noterad för handel på NGM Nordic MTF.