2010 års modell av Nissan GT-R till Sverige

I linje med Nissans filosofi att kontinuerligt förbättra supersportbilen GT-R, introducerar nu företaget en rad mindre men inte desto mindre viktiga uppdateringar av bilen.

Genom en förändring av framfjädrarna och styvheten i dämparna har åkkomforten förbättrats. Bilens uppträdande har blivit ännu mer dynamiskt tack vare förbättrad respons och en mer noggrann kontroll av rörelserna i hjulupphängningen. Baktill har styvheten i hjulupphängningens bussningar ökats vilket ger bättre känsla och respons vid kurvtagning. Den logik som styr kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln när Nissan GT-R körs i låg hastighet precis efter start, då vätskorna ännu är kalla, har ändrats för att minska ”kärvningen” i bakaxeln. Dessutom har styrningen i växellådan ändrats för att växla ner senare från 6:an till 5:an när man kör i automatläge, medan ett mer aggressivt nedväxlingssätt används när man växlar ner från 4:an till 3:an och från 3:an till 2:an. Två ytterligare NACA-kylkanaler har lagts till i kolfiberdiffusern i underredet. Dessa kommer att bidra till bättre kylning av avgassystemet och växellådan. Dessutom kommer den nu större diametern på röret till oljekylaren att leda till sänkta temperaturer i växellådan. En annan liten men betydelsefull uppdatering har gjorts på det främre växellådsfästet som nu gjorts styvare vilket leder till lägre vibrationsnivåer i drivlinan under hög belastning. Balansen i den elektroniska bromkraftsfördelningen har förskjutits något bakåt vilket ger bättre bromsstabilitet medan en förändrad konstruktion av dämpningsfjädern i bakbromsarna sänker ljudnivån. En modifiering av luftutsläppen ger bromsarna bättre kylning. Förändringar av avgasreningen säkerställer att GT-R nu uppfyller miljöstandarden Euro 5 – detta utan att vare sig effekten eller prestandan försämrats – och CO2-utsläppen har genom detta sänkts med 3 g till 295 g/km. Rent utseendemässigt har nu såväl den främre som bakre stötfångaren förbättrats med ett dubbelt lager klarlack. Invändigt pryds hastighetsmätaren och varvräknaren av sargar i gun-metallic. Ny isolering har monterats i baksätet. Sedan kundleveranserna i september är GT-R den första modell som utrustats med Nissans nya generation av ett kombinerat ljud- och navigationssystem, komplett med en hårddisk på 40 GB. Bland de många fördelarna märks ett betydligt utökat kartmaterial över Östeuropa liksom en ny 3D-vägledning som är lätt att följa. Upplösningen på den nya 7"-skärmen är upp till fyra gånger bättre än den i det förra systemet. En annan fördel med det nya systemet är att det innehåller en ”Music Box” med en lagringskapacitet på 9,3 GB vilket gör att användaren får plats med upp till 300 CD-skivor. Systemet har även en ingång för iPod/USB-enheter och dessa kan styras direkt från skärmen eller via knapparna på ratten. Till detta ska läggas att såväl låttitel, artist som information om album visas på skärmen. Innehållet på externa ljudenheter kan spelas upp via systemets Bluetooth Audio Streaming-funktion. Sedan säljstarten i Europa förra året har Nissan levererat över 1 600 GT-R totalt. I Sverige finns nu 29 Nissan GT-R registreradeoch nya Nissan GT-R modeller kan endast beställas genom Hedin Bil i Göteborg som är ett Nissan High Performance Center. Grundpris: 832 000 kronor. Nissan GT-R har lovordats runt om i hela världen och fått fler än 50 utmärkelser sedan bilen först lanserades globalt för två år sedan. Bland dessa utmärkelser hittar vi bl.a.:  Top Gear: World Supercar of the Year (UK)  What Car?: Performance Car of the Year (UK)  Motor Trend Car of the Year (US)  International Car of the Year (UK, US)  Consumers’ Choice Award: Car of the Year 2007-2008 (Japan)  Guinness book of World Records: Den snabbaste 4-sitsiga, serietillverkade bilen från 0-100 km/h (ITA)