NISSAN, PREEM OCH FORTUM ÖPPNAR SNABBLADDNINGSSTATIONER

Nissan tillsammans med Preem och Fortum skapar en ”gröna triangeln” med laddstoplar mellan innerstaden, Globen och Nacka.

Nissan, Fortum, och Preem kraftsamlar i Sverige och bygger ut snabbladdningsstationer för elbilar. Den nya snabbladdaren som laddar en elbil upp till 80 % under ca 30 minuter finns tillgänglig på Preems bensinstationer på Norr Mälarstrand i Nacka och Nyköping. Dessutom öppnas inom kort snabbladdare i Jönköping, Halmstad, Malmö, Borås och Göteborg.

- Tillsammans med partners som Fortum och Preem vill Nissan bidra till att utveckla miljö- och infrastruktur för elbilismen. Vi tror starkt på att ett tätt samarbete för att påskynda utbyggnaden av laddstationer och där med göra elbilen till ett realistiskt alternativ för många bilister, säger Alexandra Österplan, Communication Manager på Nissan i Sverige

- Vi letar ständigt efter alternativ till fossila drivmedel och utvecklar nya, mer miljöanpassade produkter. Exempelvis innehåller Preems Evolution Diesel redan idag en tredjedel förnybara råvaror, vilket reducerar koldioxidutsläppen med upp till 31 %. Att även kunna erbjuda våra elbilskunder möjlighet att snabbladda sina bilar på bara 25 minuter är ytterligare ett steg i arbetet att ge våra kunder ett ökat utbud av mer långsiktigt hållbara produkter, säger Susanne Håkans, Head of Product Management på Preem.

- Vi fortsätter att vidareutveckla Charge & Drive och med våra partners Nissan och Preem tar vi ett viktigt steg mot framtidens elbilssamhälle. Med Charge & Drive lösningen blir det inte bara enkelt för dem som vill erbjuda laddning för elbilar, det underlättar också för elbilsförarna som smidigt kan hitta en snabbladdningsstation, säger Markus Hökfelt, nordiskt ansvarig för Charge & Drive, inom Fortum.

I september 2012 undertecknade Fortum och Nissan ett nordiskt avtal, där bl a Preem är en av de svenska partners. Syftet är att göra elbilen till ett attraktivt alternativ för alla bilförare. Och därför byggs nu 50 snabbladdningsstationer för elbilar i de fyra nordiska länderna, varav 20 stycken i Sverige, 20 stycken i Finland och 10 stycken i Norge.

Teknisk information:

Laddningsstationer installeras för att klara snabbladdning genom DC och AC, där en DC-laddning på ca 50 kW kan ladda en Nissan LEAF eller annan elbil, som uppfyller kraven för CHAdeMO, till upp till 80 % av batterikapaciteten på endast 30 minuter. AC-laddning kommer att ha en maxeffekt på ca 43 kW. Snabbladdare som utvecklats av Nissan baseras på ett patentsökt tekniskt genombrott och bär CE- och TUV-certifiering för alla europeiska länder. De nya snabbladdarna från Nissan ger alla med kompatibel elbil längre räckvidd för betydligt längre sträckor.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

OM NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 695 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda asiatiska bilmärket i Europa

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se

Följ oss på: www.facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige

Taggar: