NYA NISSAN QASHQAI: UR-CROSSOVERN I NY SKEPNAD

Nissan släpper helt ny version av sin crossover-ikon

• Tuff design i kombination med klassledande teknik bygger vidare på de makalösa framgångarna för ur-crossovern – Nissan QASHQAI
  • Inredning, material och specifikationer i premiumklass
  • En hel serie förarfokuserade tekniska lösningar erbjuder maximal bekvämlighet och komfort
  • Enastående effektivitet med CO2-utsläpp från endast 99 g/km
  • Säljstart i februari 2014

Denna milsten är den viktigaste händelsen i crossover-segmentet på sju år. 2007 lanserade Nissan en modell som kom att bli en banbrytande crossover-pionjär. Den såldes i 2 miljoner exemplar, och det dröjde inte länge innan många andra hade börjat ta efter detta koncept. I dag har denna modell fått ett nytt liv.

Med Nissans slogan “innovation and excitement” i fokus, har nya Qashqai nu premiärvisats i London och markerar på så sätt startpunkten för den andra generationen crossovers. Fler än 5.000 Qashqai-ägare från jordens alla hörn hade skickat in bilder på det bästa av tekniska innovationer. Dessa foton sattes i dag samman i form av nya Qashqai och blev till en världspremiär för designen.

Med 2 miljoner exemplar sålda sedan 2007, har Nissan Qashqai sedan länge etablerat sig som den ledande modellen på crossovermarknaden. Den tilltalar inte bara de förare i C-segmentet som är på jakt efter teknik och spänning, utan också downsizing-kunder som fokuserar på bättre effektivitet. Helt nya Qashqai står beredd att ytterligare stärka Nissans ledande ställning i crossoversegmentet då den släpps på den globala marknaden i februari 2014.

Intelligent teknik

Teknik i premiumklass, den andra generationens crossoverdesign och ännu mer dynamik utgör själva ryggraden i nya Nissan Qashqai.

Nya Qashqai är 49 mm längre samt något lägre och bredare än den nuvarande modellen. Det här ger en elegant och alert utstrålning – crossoverstilen, de kompakta yttermåtten och det högt placerade förarsätet känner vi sedan tidigare. Särpräglade drag, som t.ex. den musselskalsformade motorhuven, ger en verklig premiumlook som samtidigt präglas av de typiska Qashqai-generna.

Precis som alla nya bilar från Nissan, är Qashqai fullproppad med innovativ teknik. Den erbjuder sina kunder ett omfattande utbud av tekniska finesser som alla förbättrar bilkörningen på olika sätt. I Nissans Safety Shield-teknik ingår nu autobroms, Driver Attention Support och identifiering av vägskyltar liksom flera andra avancerade förarhjälpsystem, medan den intelligenta parkeringsassistansen gör att du slipper stressen när du ska parkera bilen i stan. Nya Qashqai har konstruerats för att göra premiumteknik mer tillgänglig än någonsin.

Motorer och växellådor

Att kombinera den vanliga personbilens effektivitet med den äventyrslust som präglar en SUV har alltid varit en av de viktigaste faktorerna bakom en crossovers attraktionskraft. Ett urval av enastående effektiva och förfinade bensin- och dieselmotorer ser till att överträffa förväntningarna, vilken drivlina man än bestämmer sig för.

Vid lanseringen kommer det att finnas 4 motorer att välja mellan: 2 bensin- och 2 dieseldrivna, med 2- eller 4-hjulsdrift:

• 1.2 DIG-T 115 hk (85 kW)
  • 1.6 DIG-T 150 hk (110 kW)
  • 1.5 dCi 110 hk (81 kW)
  • 1.6 dCi 130 hk (96 kW)

Man kan också välja mellan en manuell växellåda eller en helt ny Xtronic-automatväxellåda. Den sistnämnda är speciellt framtagen för den senaste generationen av Qashqai och kan fås i kombination med 1.6 dCi-motorn.

Denna mycket avancerade växellåda är baserad på en steglös växellåda, men har konstruerats för att kunna erbjuda en jämnare och mer naturlig körupplevelse. Till skillnad från vanliga steglösa växellådor, efterliknar Qashqais Xtronic-växellåda en flerstegad automatväxellåda av traditionell typ, med stegvisa växlingar då man accelererar snabbt. I lägre hastigheter är utväxlingsförhållandena finjusterade för ge extremt jämna växlingar. Det här betyder att Xtronic-växellådan erbjuder det bästa av två världar, med superjämn kraftöverföring vid lägre belastning på motorn, och mer direktverkande prestanda vid snabba accelerationer.

Utbudet av drivlinor till Qashqai präglas av innovationer och är bredare och mer effektivt än någonsin. Alla motorerna är turboladdade för att kunna sänka volymen, utsläppen och bränsleförbrukningen men samtidigt erbjuda enastående prestanda med klassens lägsta CO2-utsläpp (från endast 99 g/km). Effektiviteten har förbättrats ytterligare med hjälp av ett omfattande viktminskningsprogram vilket för vissa modeller sänkt vikten med 40 kg trots att mycket ny utrustning tillkommit.

2: generationens crossover-design

Invändigt har kvaliteten både när det gäller material och design förbättrats avsevärt vilket gjort interiören i Qashqai ännu attraktivare. Mångsidighet är en annan egenskap som står i centrum för en crossover – konstruktörerna på Nissan har klurat ut innovativa lösningar för att få nya Qashqai att passa ännu bättre i förarens vardag. Med mer utrymme för passagerarna och större utrymme för bagaget tack vare ett variabelt lastgolvssystem, erbjuder nya Qashqai t.o.m. ett förvaringsutrymme för hatthyllan när denna inte används.

Nya Qashqai blir den första saluförda modell som är byggd på den nya CMF (Common Module Family)-plattformen från Renault-Nissan Alliance, vilket ger kunderna tillgång till långtgående konstruktionseffektivitet.

Nya Qashqai har designats och konstruerats i Europa, för Europa, av Nissans experter på Nissan Design Europe (London) och Nissan Technical Centre Europe (Cranfield, Storbritannien och Barcelona, Spanien) och kommer att tillverkas vid anläggningen i brittiska Sunderland. I detta arbete har även Nissans formgivare och ingenjörer i Atsugi, Japan, varit starkt bidragande.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

OM NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 695 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda asiatiska bilmärket i Europa

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se

Följ oss på: www.facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige

Taggar: