GSM-terminal från Nokia sänker kostnader för samtal mellan fast och mobil telefoni Nokia presenterar idag en ny GSM-terminal, Nokia 32 PBX connectivity terminal, som gör det möjligt att koppla inkommande och utgående samtal via GSM istället för att samtalen går via fast telefoni. Detta innebär ett kostnadseffektivt alternativ för samtal mellan fast och mobil telefoni. Nokia 32 kan också fungera som ett substitut till den fasta telefonin genom att ersätta de fasta telefonlinjerna eller på ett enkelt och billigt sätt sätta upp nya telefonlinjer. Nokia 32 fungerar med GSM 850/1900 eller GSM 900/1800 och leveranserna väntas starta under andra kvartalet 2003. Alla företag är intresserade av att hitta sätt att minska kostnader, detta gäller inte minst när det handlar om kommunikation. Idag är samtal mellan fast och mobil telefoni ofta dyrare än samtal mellan mobilt och mobilt. Till en minimal investering kan Nokia 32 minska kostnaderna mellan fast och mobil telefoni genom att koppla samtalen direkt via ett GSM-nätverk, säger Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. Ett företag där en stor del av personalen befinner sig ute på fältet kan göra stora besparingar genom att koppla utgående samtal via GSM istället för att använda den fasta telefonlinjen. Nokia 32 är ett utmärkt alternativ när en fast telefonlinje inte är möjlig, till exempel på byggplatser eller istället för fast telefoni i mobila kontorslandskap. Eftersom Nokia 32 även erbjuder snabb datauppkoppling (HSCSD och GPRS) är det enkelt att koppla upp den mot en dator. Nokia 32 stödjer dessutom SMS (textmeddelanden) och tjänster som konferenssamtal och vidarekoppling av samtal. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. [REMOVED GRAPHICS] För mer information, vänligen kontakta: Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tfn +46 (0)8-41 00 83 64, mob. +46 (0)709-93 83 64 E-post: tomas.chatzopoulos@nokia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00560/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00560/wkr0002.pdf