Mobil musikupplevelse genom Nokia 3300

Mobil musikupplevelse genom Nokia 3300 Digital musikspelare, FM-radio, avancerade ringsignaler och en integrerad högtalare - i en och samma produkt Nokia presenterar idag en "musikmobil" för digital underhållning - Nokia 3300. Den är speciellt framtagen för musikälskare och innehåller bland annat en digital musikspelare (MP3/AAC), FM-radio, en digital inspelningsfunktion och förbättrade meddelande*- och spelfunktioner. Avancerade ringsignaler ger en autentisk musikupplevelse. Leveranserna av Nokia 3300 (GSM 900/1800) väntas starta i Europa, Afrika och Asien under andra kvartalet 2003. Dagens mobilanvändare värderar underhållning högt när de söker en ny mobiltelefon. För att möta dessa förväntningar erbjuder vi nu Nokia 3300 för dem som vill njuta av musik när, var och hur ofta de vill, säger Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. Nokia 3300 erbjuder även True Tones som är ett genombrott i utvecklingen av ringsignaler och sätter pricken över i:et i den totala musikupplevelsen. Nokia 3300 är den första mobiltelefonen på GSM-marknaden som stödjer True Tones, vilket gör att ringsignalerna låter som riktig musik. Genom True Tones kan användaren även ha exempelvis ljud från naturen och specialeffekter som ringsignal. De nya ringsignalerna kommer att vara en del av Nokias breda utbud av mobila tjänster när Nokia 3300 finns tillgänglig på marknaden. Musik och kommunikation är centrala funktioner i Nokia 3300. Med musiktangenten kommer man snabbt och enkelt åt både MP3-spelaren och radion. Användaren kan också enkelt ladda ner musikfiler från en kompatibel PC med hjälp av mjukvaran Nokia Audio Manager. Redan från start kan ljudkvaliteten testas eftersom några smakprov på musik samt polyfoniska ringsignaler och de nya True Tones-ringsignalerna finns förinstallerade i Nokia 3300. True Tones är baserade på teknologin Adaptive Multi-Rate Wideband (AMR-WB) som valts ut av Third Partnership Project (3GPP) som ett av de ljudformat för GSM och den tredje generationens trådlösa WCDMA-applikationer. Även om Nokia 3300 är framtagen med framförallt musik i åtanke, lämpar den sig även för mobila spel, för att skicka MMS-meddelanden och för att koppla upp sig mot Internet. De ergonomiska speltangenterna och övriga "aktionknappar" är designade för ett tvåhandsgrepp och ger tillsammans med färgskärmen (128x128 pixlar) en bekväm spelupplevelse. Förprogrammerade Java-spel gör att man omedelbart kan börja spela, och om man vill kan man lyssna på musik samtidigt med stereohörlurar. Nokias övriga tjänsteutbud inkluderar förutom ringsignaler även ett brett utbud av grafik och bakgrundsbilder av musikartister, seriefigurer och filmer samt nedladdningsbara spel. Fler True Tones kan laddas ner från Nokias hemsida. En länk till ringsignaler, illustrationer och spel finns inlagd i Nokia 3300 för den som vill koppla upp sig mobilt. Nokia 3300 är utrustad med en "Pop-Port"-uppkoppling vilket gör det möjligt att hämta musikfiler via en USB-kabel. Ett 64 MB minneskort (MMC) följer med i säljpaketet. Utbytbara skal finns som extra tillbehör för användare som vill göra sin mobil mer personlig. Nokia 3300 är 115 cc (kubikcentimeter) och väger 125 gram. Användaren kan lyssna på den digitala musikspelaren i upp till 11 timmar och radion upp till 9 timmar. Taltid är upp till 3 timmar och stand by-tid upp till 270 timmar. Nokia 3300 kommer också att finnas som GSM 850/1900 version, med en annan design och funktionalitet. För mer information, besök www.nokia.com/us eller kontakta amerikanska informationsavdelningen +1 972 894 4573 Bilder på Nokia 3300 finns tillgängliga på www.nokia.com/press Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. [REMOVED GRAPHICS] För mer information, vänligen kontakta: Nilla Peterson, informationschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tfn +46 (0)8-41 00 83 20, mob. +46(0)709-93 83 20 E-post: nilla.peterson@nokia.com Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tfn +46 (0)8-41 00 83 64, mob. +46 (0)709-93 83 64 E-post: tomas.chatzopoulos@nokia.com * MMS-relaterade tjänster är beroende såväl av operatörernas nät som kompatibiliteten hos inblandade enheter samt befintligt stöd för innehållsformat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00590/wkr0002.pdf