• Nokia/

Nokia 2100 - en prisvärd mobiltelefon för marknader med låg mobilpenetration

Report this content

Nokia 2100 - en prisvärd mobiltelefon för marknader med låg mobilpenetration Användarvänlighet och funktionalitet ska skapa tillväxt på nya marknader Idag presenteras Nokia 2100, en prisvärd och användarvänlig telefon som riktar sig mot marknader i Europa, Afrika, Mellanöstern och Asien - där mobilpenetrationen fortfarande är relativt låg. Leveranserna av Nokia 2100 är beräknade att inledas under första kvartalet 2003 och telefonen kommer att säljas i Europa, Afrika, Mellanöstern och Asien. Nokia ser stora möjligheter till fortsatt tillväxt när det gäller mobilförsäljning på marknader som Ryssland, Mellanöstern och Afrika där mobilpenetrationen fortfarande är relativt låg. Dessa marknader har en befolkning som är större än en miljard och bara fem procents mobilpenetration. Genom att erbjuda prisvärda och användarvänliga telefoner med attraktiv design och hög kvalitet räknar vi med att kunna stimulera efterfrågan och nå nya målgrupper som ännu inte äger en mobiltelefon, säger Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. Nokia 2100 är den första telefonen som riktar sig mot den här målgruppen. Nokia 2100 är en kompakt mobiltelefon med en användarvänlig design och en lättläst display (95 x 65 pixlar) med vitt bakgrundsljus. Telefonen har ett stort antal Xpress-on-skal i flera olika färger. I Europa, Afrika och Mellanöstern kommer telefonen att finnas i standardfärgerna gul, grön och grå med extraskal i ljusblå, lila, mörklila, fuchsia, orange och gult. Nokia 2100 har funktioner som telefonbok, alarm, stoppur, animerade skärmsläckare, spel och bildeditering som gör det möjligt att skapa egna bildmeddelanden. Telefonen har också ett fotofönster på baksidan för att kunna göra den personlig och med ringsignaler, logos och bildmeddelanden från Club Nokia* kan telefonen personaliseras ytterligare. Nokia 2100 kommer dessutom att erbjuda ett antal nya språk som till exempel Farsi, Urdu och Africaan för marknader i Afrika och Mellanöstern. Nokia 2100 väger 84,5 gram, har en taltid på mellan 2 timmar och upp till 3 timmar och 20 minuter och en standby-tid på mellan 50 och upp till 150 timmar med ett vanligt Lithium-Ion batteri. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. För mer information, vänligen kontakta: Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel:+46 (0)8-41 00 83 14, mob. +46(0)709-93 83 14 E-post: johan.eidhagen@nokia.com Nilla Peterson, informationschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel. 08-41 00 83 20, mob. +46 (0)709-93 83 20 E-post: nilla.peterson@nokia.com Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel. +46 (0)8-41 00 83 64, mob. +46 (0)709-93 83 64 E-post: tomas.chatzopoulos@nokia.com Bilder finns att ladda ner på www.nokia.com/press * Tidpunkten för introduktion av dessa tjänster kan variera på de olika marknader där Club Nokia finns. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/04/20021104BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/04/20021104BIT00760/wkr0002.pdf