Nokia 6220 är nya tidens affärsverktyg

Nokia 6220 är nya tidens affärsverktyg I klassisk stil med EDGE, integrerad kamera och dynamisk telefonbok Nokia presenterar idag Nokia 6220, en mobiltelefon i klassisk stil med kalender och planeringsfunktioner som passar affärsanvändaren. Den har inbyggd kamera, EDGE (höghastighets dataöverföring), högupplöst färgskärm, Java, MMS* och en dynamisk telefonbok som gör det möjligt att få information om kontaktpersonerna i telefonboken till exempel är upptagna eller kan ta emot ett samtal. Leveranserna av trippelbandstelefonen 6220 (GSM/EDGE/900/1800/1900) beräknas starta under tredje kvartalet 2003 i Europa, Afrika och Asien. Med den dynamiska telefonboken blir det enkelt att hålla kontakt med kollegor, familj och vänner och dela med sig av sina planer eller till exempel visa om man är upptagen. Till exempel kan en affärsman ändra profil på telefonen till "möte" och underrätta sina kollegor att nå honom via SMS eller MMS. Utbyte av ögonblickliga textmeddelanden är en annan intressant möjlighet som innebär att användare kan skapa egna privata chatrooms och bjuda in andra att delta eller till och med vara med i publika chatrooms man är intresserad av. Nokia 6220 kombinerar prestanda med pålitlig och smart användarvänlighet. Dess funktioner förser affärsanvändaren med vad som krävs för att kunna hålla sig uppkopplad när man är på resande fot. Den integrerade kameran, EDGE-tekniken, dynamiska telefonboken samt MMS och chat gör det enklare för användaren att klara av både arbete och privatliv, säger Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. Oavsett om du tar bilder, laddar ner filer eller hanterar din kalender är Nokia 6220 en utmärkt produkt snabb och effektiv hantering av ditt mobila kontor. Genom att använda höghastighetsuppkoppling via EDGE som Nokia 6220 stödjer kan affärsanvändare uppleva kraftfullare och snabbare surfning, meddelandehantering och nedladdning av filer. Nedladdningshastigheten är upp till 118,4 kbps vilket betyder att Nokia 6220 med EDGE har mer än dubbelt så hög hastighet som GPRS. Användaren kan också glädja sig åt ökad kapacitet för stora datafiler och mer tilltalande grafiskt innehåll via WAP 2.0 med XHTML-browser över TCP/IP**. Den integrerade kameran i Nokia 6220 är optimerad för färgskärmar (128x128 pixlar och 4 096 färger) på mindre mobiltelefoner. Genom MMS- funktionen kan användare skicka, ta emot och vidaresända MMS-meddelanden med bild, text och ljudklipp till andra telefoner som stödjer MMS. I Nokia 6220 finns också en videospelare som kan ta emot och spela upp videoinnehåll. Nokia 6220 kan ta emot MMS i storleken upp till 100 kB. För att hantera arbete på resande fot har Nokia 6220 en uppsättning tekniska finesser. Med hjälp av Java kan applikationer laddas ner via WAP 2.0 med XHTML-browser eller från en PC via Nokia PC Suite. Nokia 6220 har också en mobil e-post-klient som gör att användaren enkelt kan hantera sin e-post över EDGE, GPRS och HSCSD-nätverk. Dessutom kan anteckningsapplikationen hantera meddelanden upp till 3 000 tecken. SyncML gör det möjligt för användare av Nokia 6220 att synkronisera personlig data över mobila nät, oavsett var man befinner sig. Med SyncML kan personlig data som kalender och kontakter alltid vara uppdaterad och tillgänglig. Lokal synkronisering av personlig data kan också göras via Nokia PC Suite. Programmet PC Suite gör det möjligt för användare att synkronisera telefoninformation med en kompatibel PC, installera mjukvara, konfigurera telefoninställningar och göra back-up av telefonfiler. Den nya avancerade plånboksapplikationen i Nokia 6220 ger enkel och pålitlig servicetillgänglighet och mobil betalning via WAP. Plånboken gör att användaren kan spara och ha tillgång till krypterad personlig information som exempelvis användarnamn och lösenord till olika mobila tjänster, betalkort och leveransadresser. Telefonen har polyfoniska ringsignaler och en FM-radio, samt en integrerad högtalare för exempelvis konferenssamtal. Nokia 6220 stödjer också OMA Digital Rights Management version 1.0, och användare kan till exempel förhandstitta på tjänsteinnehåll före köp. Nokia 6220 är 76 cc (kubikcentimeter) och väger 92 gram, har en taltid upp till 2-4 timmar och en standby-tid upp till 8 dagar. Standardfärgen är mörkgrå men en rad utbytbara skal kan köpas till (ljusgrön, rosa och silver). Utvecklare som är intresserade av att skapa mjukvaruapplikationer till Nokia 6220 kan hitta produktinformation, få teknisk assistans och ladda ner verktyg på Nokias globala utvecklingsprogram, Forum Nokia, http://www.forum.nokia.com [REMOVED GRAPHICS] Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. Bilder på Nokia 6220 finns tillgängliga på www.nokia.com/press För mer information, vänligen kontakta: Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tfn +46 (0)8-41 00 83 64, mob. +46 (0)709-93 83 64 E-post: tomas.chatzopoulos@nokia.com Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tfn +46 (0)8-41 00 83 14, mob. +46(0)709-93 83 14 E-post: johan.eidhagen@nokia.com * MMS-relaterade tjänster, EDGE och presence är beroende såväl av operatörernas nät som kompatibiliteten hos inblandade enheter samt befintligt stöd för innehållsformat. ** TCP/IP är ett standard Internet-protokoll som ger säker och pålitlig dataöverföring och är nätberoende. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030311BIT00490/wkr0002.pdf