Nokia förstärker mobila förbindelser med Bluetooth-tillbehör

Nokia förstärker mobila förbindelser med Bluetooth-tillbehör Nokia presenterar idag tre nya Bluetooth-tillbehör, som gör det möjligt för användare att förenkla den mobila upplevelsen med hjälp av sladdlös förbindelse till mobiltelefonen. Nokias trådlösa headset, trådlösa bilmonteringssats och Nokia Connectivity Card finns tillgängliga på den europeiska marknaden under första kvartalet år 2002. Tillbehören är kompatibla med den senaste 1.1-versionen av Bluetooth vilket innebär att de kan interageras med de flesta av nya Bluetooth-försedda produkter. Nokias trådlösa headset ger Nokia 6310, liksom många andra Bluetooth- kompatibla produkter, en sladdlös ljudförbindelse. Headsetet ger användaren möjlighet att ringa och ta emot samtal utan att hålla i mobiltelefonen eller använda sladdar. Den ergonomiska designen, höga ljudkvaliteten och headsetets lilla storlek gör den lättanvänd och diskret. Röststyrd uppringning, justering av ljudvolymen samt att svara på och avsluta samtal kan skötas med headsetet inom tio meter från mobiltelefonen. Nokias trådlösa utrustning för att använda 6310 i bilen erbjuder fullständig hands-free-funktionalitet anpassad för bil*, utan behov av sladdar eller telefonhållare på bilens panel. Med en installerbar fjärrkontroll möjliggörs justering av ljudvolym och ljuddämpning och tändningsavkänning till bilradion. När den Bluetooth-försedda telefonen kopplas ihop med den trådlösa bilmonteringssatsen kan telefonen ligga kvar i portföljen eller handväskan medan inkommande samtal besvaras. Nokia Connectivity Card kopplar trådlöst ihop en Bluetooth-telefon med en kompatibel PC och möjliggör uppkoppling med upp till åtta terminaler samtidigt. Med Nokia 6310 och Nokia 7650 kan de uppkopplade användarna skicka och ta emot e-post, surfa på webben, utbyta filer, skicka fax och synkronisera kontakt- och kalenderinformation enkelt och trådlöst. - De nya Bluetooth-tillbehör som Nokia presenterar idag visar hur nya tekniker kan hjälpa människor till större rörlighet och flexibilitet. Konvergensen av tekniker ger användarna fler och mer intelligenta redskap. För att bemöta framtida krav på konvergens och för att förse våra kunder med de bästa tillbehören undersöker vi också möjligheterna att utöka vårt nätverk av samarbetspartners, säger Mads Eriksen, marknadschef Nokia Mobile Phones Skandinavien. Bluetooth är en teknik som möjliggör sladdlös kommunikation mellan olika enheter, till exempel mobiltelefoner och handdatorer eller headset och mobiltelefon, genom att skapa trådlösa förbindelser inom en radie motsvarande tio meter. Bilder på tillbehören finns på www.nokia.com/press Webcast av Nokia Mobile Internet Presskonferens finner du på www.nokia.com/press För mer information, vänligen kontakta: Mads Eriksen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tfn. +45 33 29 23 66, mob. 0709-93 83 13 E-post: mads.eriksen@nokia.com Karin Sternius, informationschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tfn. 08-41 00 83 55, mob. 0709-93 83 55 E-post: karin.sternius@nokia.com Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. * observera regler och rekommendationer för mobiltelefoni och bilkörning ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/19/20011119BIT00640/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/19/20011119BIT00640/bit0001.pdf