Nokia N-Gage - en mobil spelplattform för maximal spelupplevelse

Nokia N-Gage - en mobil spelplattform för maximal spelupplevelse Stort intresse bland spelförläggare för den mobila spelplattformen Idag visade Nokia upp den mobila spelplattformen Nokia N-Gage. Nokia N- Gage gör det möjligt för användarna att spela de senaste speltitlarna på ett helt nytt sätt. Interaktiviteten och spelupplevelsen ökar eftersom den mobila spelplattformen gör det möjligt för användaren att antingen spela själv eller tillsammans med andra via Bluetooth eller över mobila nätverk - oavsett var man befinner sig. Spelplattformen N-Gage öppnar upp möjligheter för såväl nätoperatörer som spelutvecklare och tjänsteleverantörer att erbjuda tjänster och spelkoncept. Förutom spel har Nokia N-Gage även en digital musikspelare (MP3/AAC), stereoradio och en trippelbandstelefon. Nokia N-Gage kommer att finnas ute i handeln under fjärde kvartalet 2003, lagom till julhandeln. - Nokia N-Gage har en ergonomisk design, speciellt anpassad för spel och ger användarna en helt ny mobil spelupplevelse. Nokia samarbetar med några av de ledande spelförläggarna som till exempel Activision, Eidos, Sega, Taito och THQ samt spelutvecklare för att kunna erbjuda en brett utbud av spel för alla smaker. Bland speltitlarna kommer flera av dagens populäraste spel att finnas, säger Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien. Spelupplevelsen ökar ytterligare när nätoperatörer och tjänsteleverantörer börjar erbjuda spelrelaterade tjänster som till exempel nedladdningsbara extranivåer, spelkaraktärer eller onlinespel och så kallade communities. Spelen till Nokia N-Gage kommer att säljas på separata minneskort. Minneskorten möjliggör en förbättrad spelupplevelse och mer avancerade spel med bättre ljud och grafik. Nokia kommer även att agera som spelförläggare för att skapa speciella N-Gage-spel och bredda utbudet av spel. Nokia N-Gage och tillhörande spel kommer att säljas på de stora varuhusen, på speciella spelbutiker, hos mobiltelefonförsäljare och på alla andra platser där data- och tv-spel säljs idag. Nokia välkomnar spelindustrin att ge ut och utveckla spel och innovativa koncept för Nokia N-Gage. Spelutvecklare som är intresserade av att veta mer om Nokia N-Gage och andra Nokiaprodukter eller plattformar hittar mer information på www.forum.nokia.com/games. Funktioner: · Stor färgskärm, 176x208 pixlar med 4096 färger · Serie 60 plattform och operativsystemet Symbian (OS) · Bluetooth för trådlöst spelande · Åttavägars styrtangent för spel · Multimediameddelanden (MMS) · Trippelband (GSM 900/1800/1900), GPRS · Digital musikspelare (AAC/MP3) & stereoradio · Musikhanteringsprogram (Nokia Audio Manager PC SW) · Brett utbud av tjänster som e-post, kalender och adressbok · XHTML-webbläsare · Java-teknologi för nedladdning av program och tjänster · Anslutbarhet: Synkronisering av kalender med PC, USB för nedladdning av musik och applikationer Användningstid: · Spel 3-6 timmar (beroende på spel) · Tal 2-4 timmar · Standby 150-200 timmar · Musik 8 timmar · Radio 20 timmar Storlek: · Volym 139 cc (kubikcentimeter) · Dimensioner (längd x bredd x djup) 133,7 x 69,7 x 20,2 mm · Vikt 137 g Om N-Gage På www.n-gage.com finns bilder på produkten, logotyper och web-cast från lanseringseventet. Om Nokia Nokia är världsledare inom mobil kommunikation. Erfarenhet och innovationsförmåga, med fokus på användarvänlighet och säkerhetslösningar, har gjort Nokia till världens ledande leverantör av mobiltelefoner samt en av de ledande leverantörerna av mobila, fasta och IP-baserade nätverk. Genom att addera mobilitet till Internet skapar Nokia nya möjligheter för företag och förbättrar vardagen för privatpersoner. Nokia är listat på sex börser och är ett av de företag i världen som har den bredaste ägarbilden. För mer information, vänligen kontakta: Johan Eidhagen, marknadschef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel:+46 (0)8-41 00 83 14, mob. +46(0)709-93 83 14 E-post: johan.eidhagen@nokia.com Tomas Chatzopoulos, produktchef, Nokia Mobile Phones Skandinavien Tel. +46 (0)8-41 00 83 64, mob. +46 (0)709-93 83 64 E-post: tomas.chatzopoulos@nokia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT01230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT01230/wkr0002.pdf