Delårsrapport Januari-September 2018 Nordax Bank AB

Affärsutveckling privatlån

Nyutlåningen fortsatte att utvecklas starkt och uppgick under perioden januari-september till 4,3 miljarder kronor, en ökning med 20 procent jämfört med motsvarande period föregående år. De två viktigaste faktorerna för den positiva utvecklingen har varit en stark utveckling på den finska marknaden och ett förbättrat kunderbjudande i låneförmedlarkanalen.

Affärsutveckling bolån

Intresset för Nordax bolån som lanserades i Sverige under andra kvartalet 2018 har varit stort. Sedan mitten av september marknadsförs produkten brett i kampanjen Bolån för vanligt folk*” vilket ökat inflödet av ansökningar betydligt under slutet av kvartalet.

Portföljutveckling

Totalt ökade utlåningen till allmänhet med 11 procent jämfört med årsskiftet och uppgick vid kvartalets slut till 14 954 MSEK. Utlåningen ökade på alla marknader med den starkaste utvecklingen i Finland där motsvarande ökning var 18 procent.

Resultat januari-september 2018 (jämfört med januari-september 2017)

• Rörelseresultatet uppgick till 375 MSEK (411).
  • Räntenettot uppgick till 982 MSEK (891)
  • Rörelsekostnaderna uppgick till -393 MSEK (-334).
  • Kreditförlusterna uppgick till -276 MSEK (-147), motsvarande 2,6 procent (1,5) av genomsnittlig utlåning.

Nordax Bank AB (publ) är ett helägt dotterbolag till bolaget Nordax Group AB (publ)

För ytterligare information kontakta gärna:

Andreas Frid, ansvarig investerarrelationer, Nordax

epost: andreas.frid@nordax.se