EMU-undersökning: Vad styr EMU-opinionen?

EMU-undersökning: Vad styr EMU-opinionen? Under de senaste månaderna har det skett ett skifte i EMU-opinionen till förmån för EMU-skeptikerna och kampanjerna inför valet den 14 september trappas nu upp. Nordea presenterar nästa onsdag resultaten från den fjärde Sifoundersökningen om svenska folkets syn på EMU. Några av frågorna vi belyser är: · Hur viktig är EMU-frågan för ja- respektive nej-anhängarna? · Hur säkra är ja- och nej-anhängarna på sin sak? · Hur insatta är ja- respektive nej-anhängarna? · Varför tänker man rösta ja respektive nej? Därtill har två nya frågor introducerats: Har den allmänna opinionen påverkats av splittringen mellan LO och socialdemokraterna, som har lett till att LO ställt sig neutral till EMU? Den andra frågan: Har åsikterna påverkats av förslaget att öka det offentliga sparandet vid ett inträde i EMU. Nordeas chefsanalytiker Jörgen Appelgren presenterar studien. Tid: Onsdagen den 21 maj 2003, kl 11.30 (lunchsmörgås serveras) Plats: Nordea, Smålandsgatan 24 i rum "Aktien" Vi är tacksamma om ni anmäler medverkan på pressträffen till Sonja Arpvall, tel 08-614 89 04 eller e-mail sonja.arpvall@nordea.com. Välkommen! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/16/20030516BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/16/20030516BIT00640/wkr0002.pdf

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.