Nordea Bank Finland säljer majoritetspost i Contant Oy till Sponsor Capital

Nordea Bank Finland säljer majoritetspost i Contant Oy till Sponsor Capital Banken gör en realisationsvinst på 22,3 miljoner euro; alla 250 anställda i Contant stannar Nordea Bank Finland Abp och Nordea Finance Finland Ltd har beslutat sälja inkassobolaget Contant Oy till de fonder som förvaltas av Sponsor Capital Oy. Contant är ett av de två ledande inkassobolagen i Finland och tills nu varit ett helägt dotterbolag till Nordea. Huvudägare i det nya bolaget blir utvecklingsföretaget Sponsor. Nordea kvarstår som minoritetsägare, med cirka en tredjedel av aktierna. Köpeskillingen för aktierna i Contant är 28 miljoner euro. Nordea gör därmed en realisationsvinst på 22,3 miljoner euro. Samtliga Contants 250 anställda kvarstår i sina anställningar. Nordea kommer att fortsätta samarbetet med Contant. - Den här affären visar att vi vill fokusera på försäljning av finansiella tjänster som är vår kärnverksamhet. Men vi vill emellertid fortsätta samarbetet med Contant, eftersom vi vet att deras tjänster är mycket konkurrenskraftiga, säger Kari Jordan, chef för Retail Banking Finland. Lassi Karppinen fortsätter som verkställande direktör för Contant. Kaj Hägglund, delägare i Sponsor Capital, blir styrelseordförande. För ytterligare information: Kari Jordan, chef för Retail Banking Finland, +358 9 165 42047 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00160/wkr0002.pdf

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.