Nordea ingår ramavtal på 150 miljoner USD

Nordea ingår ramavtal på 150 miljoner USD Ett ramavtal på 150 miljoner dollar om export- och projektfinansiering undertecknades av Nordea och Central American Bank for Economic Integration (CABEI) på Inter American Development Banks årsmöte i Milano. Avtalet är det största enskilda kontrakt som CABEI någonsin ingått med en privat bank. - Lånen under ramavtalen ska användas till att finansiera Nordenrelaterade projekt i de centralamerikanska länderna, säger Elisabeth Henrikson, Relationship Manager för Latinamerika. - Nordiska företag är i stigande grad aktiva i olika infrastrukturprojekt i Centralamerika. Majoriteten av lånen garanteras av de nordiska exportkreditinstitutionerna. Villkoren och betingelserna för varje lån avtalas individuellt från fall till fall. Central American Bank for Economic Integration är en supranationell utvecklingsbank som etablerades 1960 av regeringarna i de fem centralamerikanska länderna: El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua och Costa Rica. För att stärka bankens kapital och dess relationer till länder utanför Centralamerika blev Mexiko, Argentina, Kina och Colombia aktieägare 1992. CABEI har preferred-creditor-status i de fem centralamerikanska länderna och har en rating på Baa1 från Moody's, BBB från Fitch och BBB- från Standard & Poor's. För ytterligare information: Elisabeth Henrikson, Relationship Manager, Latinamerika, +46 8 614 8479 Lena Höglund-Rosén, Media Relations Officer, +46 8 614 6552 Nordea är den ledande finanskoncernen i Norden och Östersjöregionen och bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Retail Banking, Corporate and Institutional Banking och Asset Management & Life. Koncernen har över 10 miljoner kunder och 1 240 bankkontor. Nordeakoncernen hör till världens främsta Internetbanker med 3,3 miljoner e-kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00420/wkr0002.pdf

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.