Nordea lanserar Solo Internet i Polen

Nordea lanserar Solo Internet i Polen Nordea, världsledande inom Internetbankverksamhet, lanserar nu sina elektroniska banktjänster i Polen. Därmed får kunderna hos Nordea Bank Polska möjlighet att sköta sina bankärenden online. Kontoinformation, in- och utbetalningar, överföringar till inhemska och utländska banker samt öppnande av kapitalkonton hör till de tjänster som erbjuds i den inledande fasen. Inom kort ska också företag kunna öppna konton i nätbanken. Telefontjänsterna finns redan tillgängliga, och före årsskiftet ska utbudet kompletteras med GSM- och WAP-tjänster. - Jag är mycket nöjd med att våra säkra och flexibla Solo-tjänster nu finns tillgängliga för våra polska kunder, säger Bo Harald, chef för Nordeas Electronic Banking. - Detta är ett led i vår strategi att göra användningen av elektroniska tjänster till en vardaglig rutin för alla kunder. Våra nätbankskunder växer snabbt i antal, och bara i år har vi fått 500 000 till. Men tillväxten har varit ännu snabbare i användningen av tjänsterna. I slutet av oktober hade vi 18 miljoner fler inloggningar än vid samma tid förra året. - Den enorma polska marknaden med sina fem miljoner Internetanvändare erbjuder goda förutsättningar för nätbanksverksamhet, säger Thomas Neckmar, chef för Regional Bank i Baltikum och Polen. Enligt hans beräkningar kommer Nordeas polska nätbankskunder att kunna räknas i tiotusental före slutet av nästa år, eftersom elektroniska banktjänster just börjar slå igenom i Polen. Nordeas elektroniska banktjänster erbjuds nu till kunderna i Finland, Sverige, Danmark, Norge, Lettland, Estland och Polen. Inom kort lanseras Solo även i Litauen. Nordea har nu omkring 2,6 miljoner nätbankskunder, och kan redovisa den mest omfattande användningen av elektroniska tjänster i världen. Under perioden januari-oktober gjordes 62 miljoner inloggningar, en 40-procentig ökning från samma tid föregående år. Antalet utförda betalningar var 72 miljoner, en ökning med 42 procentenheter från i fjol. Ytterligare information: Bo Harald, chef för Electronic Banking, +358 9 165 42256 eller +358 50 64101 Thomas Neckmar, chef för Regional Bank Baltikum och Polen, +46 8 614 79 30 Liisa Laine, Media Relations, +358 9 165 42655 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/06/20011106BIT00140/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/06/20011106BIT00140/bit0001.pdf

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.