Nordea öppnar kontor i Shanghai

Nordea öppnar kontor i Shanghai Nordea öppnar inom kort ett representationskontor i Shanghai, och blir därmed den enda nordiska banken med representation i både Beijing och Shanghai. Den officiella invigningen blir den 28 november. - Kina och i synnerhet Shanghairegionen är nu den snabbast växande regionen när det gäller handel och investeringar i Asien för nordiska kunder, säger Claes Calemark, chef för Financial Institutions Asia. Öppnandet av Shanghaikontoret är en följd av förändrade kundbehov och marknadstrender, och innebär att resurser styrs om från Hongkong till Shanghai i samband med att representationskontoret i Hongkong läggs ned. Nordeas företagskunder i Hongkong kommer främst att betjänas av kontoret i Singapore. Nordea har dessutom samarbetsavtal med lokala banker i Hongkong och över hela Asien, för att erbjuda kunderna lokala banktjänster. Beijingkontoret öppnade 1984 och verksamheten har vuxit stadigt sedan dess. - Nordea strävar efter att finnas där kunderna behöver oss, säger Claes Calemark. - Vi ökar vår närvaro på det kinesiska fastlandet för att tillgodose kundernas behov. För ytterligare information: Claes Calemark, Head of Financial Institutions Asia,+46 8 614 9345 Niclas Rusch, Area Manager North Asia, +46 8 614 7190 Lena Höglund Rosén, Group Media Relations, +46 8 614 6552 Nordea är den ledande finanskoncernen i Norden och Östersjöregionen och bedriver verksamhet inom fyra affärsområden: Retail Banking, Asset Management and Life, Corporate and Institutional Banking och General Insurance. Koncernen har närmare 10 miljoner kunder, 1 260 bankkontor och 125 centra för försäkringstjänster i 21 länder. Nordeakoncernen hör till världens främsta Internetbanker, med nästan 2,6 miljoner e-kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00540/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00540/bit0001.pdf

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.