Semesterindex: Billigaste skidresan går till Sälen

Semesterindex: Billigaste skidresan går till Sälen Nordeas semesterindex inför årets sportlov visar att Sälen är det billigaste resmålet för den som vill åka skidor. Att kosta på sig flyg till Alperna är 81 procent dyrare. Själva flygresan står för mer än hälften av kostnaden. Den som väljer att ta bilen till Alperna pressar kostnaderna rejält. Nordea har under de senaste åren redovisat Semesterindex i samband med sommarlov och sportlov. I årets beräkning har vi jämfört fyra skidorter, två till Alperna och två till svenska fjällen. Flyg, tåg och egen bil är de färdsätt som valts. Eftersom bilfärd till Sälen är det billigaste alternativet är denna skidort bas i undersökningen med index 100. Kalkylerna bygger på en familj med två vuxna och ett barn. Resmålen är följande: St Anton: flyg och pensionat Zell am Zee: egen bil från Helsingborg, lägenhetshotell Åre: tåg från Stockholm Sälen: egen bil från Stockholm, lägenhetshotell Semesteralternativ St Zell am Åre Sälen Anton See Resekostnad 23 800 7 600 2 600 2 000 Boende inkl i 6 350 6 500 6 700 reskost . Uppehälle 4 428 5 166 6 300 6 300 Liftkort 4100 4100 4 100 3 200 Total kostnad 32 700 23 200 19 500 18 114 Index 181 128 107 100 Reskost/tot 54 28 13 11 kost, % Den totala reskostnaden för att ta tåget till Åre är 7 procent dyrare än alternativet med egen bil från Stockholm till Sälen. Att köra egen bil från Skåne till Alperna är cirka 20 procent dyrare än att åka egen bil från Helsingborg till Sälen. Det är först med alternativet flyg till Alperna skillnaderna blir mer betydande. Det kostar 81 procent mer att ta flyget till Alperna jämfört med det billigaste alternativet, att ta bilen till Sälen. I undersökningen har kostnader för själva resan, boendet, uppehälle och liftkort räknats in. Prisskillnaderna för att semestra i svenska fjällen alternativt Alperna är förhållandevis små för den som väljer att köra själv. Det är flygresan som utgör den största kostnaden - den står för mer än hälften av den totala reskostnaden till Alperna. Det kan jämföras med de 11 procent resekostnaden står för i alternativet Sälen. Sälen kan också locka med att liftkorten blir en tusenlapp billigare än i de andra tre orterna. Jämfört med förra året har priserna stigit. Kostnaden för boendet har stigit 100-200 kr, priset för liftkort med 100 kr per person. Priset på charterresor har stigit med 9 procent, enligt Konsumentprisindex. Å andra sidan har det blivit något billigare för svenskarna att semestra i Österrike, enligt OECD:s prisjusteringsjämförelse. Undersökningen har gjorts av Nordeas nationalekonom Annika Winsth. Ytterligare information: Annika Winsth, nationalekonom, 08-614 86 08 Ann-Leena Mikiver, informationschef, 08-614 90 07 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/21/20030221BIT00870/wkr0002.pdf

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.