Förslag till avyttringar för att möta krav i relation till EU:s regelverk om sammanslagningar

Den 12 april 2017, meddelade Nordic Capital Fund VIII, den nuvarande indirekta majoritetsägaren i Lindorff, EU-kommissionen om den tänkta sammanslagningen mellan Intrum Justitia och Lindorff.

Baserat på den initiala utredningen har EU- kommissionen informerat parterna om potentiella invändningar i fråga om konkurrensvillkor i fem nordiska/baltiska marknader både i fråga om inkassotjänster och köpta fordringar på var och en av marknaderna. Parterna har därför föreslagit en avyttring av Lindorffs totala verksamheter i Danmark, Estland, Finland och Sverige samt Intrum Justitias totala verksamhet i Norge. I Sverige, Danmark, Norge och Finland är de enheter som föreslås avyttras mindre än de enheter som kommer att finnas kvar i den kombinerade koncernen. EU-kommissionen kommer att utvärdera huruvida föreslagna enheters avyttringar tillräckligt väl adresserar EU-kommissionens oro och den utvärderingen kan komma att inkludera ett marknadstest. Ett slutligt besked i frågan förväntas senast den12 juni 2017.

Den kombinerade koncernen skulle ha haft ett pro-forma resultat (EBITDA, exlusive inverkan av synergieffekter och poster av engångskaraktär) om cirka 5.0 miljarder SEK för 2016, av vilket uppskattningsvis 12%-13% härrör från de fem enheterna som nu föreslås avyttras. Sammanslagningen av Intrum Justitia och Lindorff har bedömts resultera i totala årliga kostnadssynergier över de kommande 3-4 åren om cirka 800 miljoner SEK. De fem enheter som föreslås avyttras utgör uppskattningsvis 30% av dessa kostnadssynergier. I linje med vad som tidigare kommunicerats, förväntas sammanslagningen av Intrum Justitia och Lindorff resultera i intäktssynergier som inte är inkluderade i de uppskattade 800 miljoner SEK i kostnadssynergier. Enheterna som föreslås avyttras har totalt cirka 850 anställda.

Presskontakt:
Katarina Janerud,
Communication Manager,
NC Advisory AB, advisor to the Nordic Capital Funds
Tel: +46 8 440 50 69 e-mail: katarina.janerud@nordiccapital.com

Om Intrum Justitia:
Intrum Justitia erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och långsiktig lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 4 200 anställda i 21 länder. Koncernens omsättning uppgick 2016 till 6,1 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com

Om Lindorff:
Lindorff har hjälpt människor hantera krediter i över 100 år. Huvudkontoret finns i Oslo i Norge, i samma stad där Eynar Lindorff grundade företaget 1898. I dag har Lindorff 4 400 anställda i tolv länder runt om i Europa, som hjälper kunderna tillbaka till en tillvaro med bättre ekonomi. Nordic Capital Fund VIII är majoritetsägare i Lindorff, som erbjuder såväl inkassotjänster och köp av fordringar som betalnings- och faktureringstjänster. År 2016 uppgick Lindorffs nettoomsättning till 647 MEUR (2015: 534 MEUR). Mer information finns på www.lindorff.com

Om Nordic Capital:
Nordic Capitals private equity-fonder har sedan 1989 investerat i medelstora företag framförallt i Norden.   Genom att vara en engagerad ägare och genom ett fokus på strategisk utveckling och operativa förbättringar skapar Nordic Capital förutsättningar för värdeökning i sina investeringar. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden är Nordic Capital Fund VIII med 3,5 miljarder EUR i tillgängligt kapital från internationella institutionella investerare som t.ex. pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonderna är NC Advisory-bolagen i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Mer information om Nordic Capital finns på www.nordiccapital.com