Nordic Capital förvärvar Trustly, den ledande aktören inom nästa generations betalningslösningar

Banar väg för en global ledare inom direktbetalningar

Nordic Capital Fond IX (“Nordic Capital”) tillkännager idag förvärvet av Trustly AB (“Trustly”). Trustly är ett ledande betalbolag vars lösningar möjliggör snabba, enkla och säkra betalningar direkt från kunders bankkonton. Trustly finns på 29 europeiska marknader och har ett banknätverk som omfattar mer än 3 000 banker. Nordic Capital kommer att stödja Trustlys ledning i arbetet med att etablera Trustly som den globala ledaren inom direktbetalningar.

Trustly grundades 2008 och möjliggör direktbetalningar på nätet för handlare över hela Europa. Trustly har idag omkring 200 anställda, med huvudkontor i Stockholm och regionala kontor i Spanien, Malta, Tyskland och Storbritannien. Företaget genomför mer än 3,5 miljoner betalningar med en transaktionsvolym på över 6 miljarder kronor per månad.

Nordic Capital ser stor potential i att öka tillväxttakten för Trustly på befintliga och nya marknader samt genom att utveckla produktportföljen. Nordic Capital kommer också att stödja Trustly genom att investera i banknätverket och i den tekniska plattformen, för att driva innovation och ytterligare stärka bolagets unika position på den globala betalmarknaden. Nuvarande ägare Alfvén & Didrikson, grundare och bolagets ledning kommer att kvarstå med betydande ägarandelar.

”Skiftet mot betalningar direkt från konsumentens bankkonto befinner sig bara i sin linda. Vi ser fram mot att fortsätta att göra det enklare, säkrare och effektivare för konsumenter och handlare att hantera betalningar online. Vi är otroligt glada över partnerskapet med Nordic Capital vars stöd kommer blir av yttersta vikt när vi växer över affärsområden, produkter och marknader”, säger Oscar Berglund, VD på Trustly.

“Trustly leder det pågående skiftet mot direktbetalningar. Denna investering går i linje med Nordic Capitals investeringsstrategi inom betalningssektorn, en sektor där vi har stor kunskap och erfarenhet. Efter att ha följt bolaget under många år har vi stor tilltro i styrkan i Trustlys affärsmodell. Vi är oerhört imponerade över vad grundare och ledning har utvecklat under de senaste 10 åren. Nordic Capital ser Trustly som en strategisk plattform med unika möjligheter. Vi avser att stötta ledningen och grundare på resan mot att bli den globala ledaren inom direktbetalningar på nätet. Nordic Capital kommer att bistå med kapital och med gedigen erfarenhet från tidigare framgångsrika investeringar inom sektorn”, säger Fredrik Näslund, Partner, rådgivare till Nordic Capitals Fonder.

Nordic Capital har en lång historia och goda erfarenheter av att investera i betalsektorn. Under 2017 avyttrade Nordic Capital Fond VIII det svenska betalbolaget Bambora efter tre års ägande. Under Nordic Capitals ägande genomfördes 12 viktiga tilläggsförvärv och bolaget utvecklades till en ledande marknadsaktör. Investeringen i Point, ett svenskt kortterminals- och mjukvaruföretag, som gjordes av Nordic Capital Fond V, är ytterligare en framgångshistoria.

Transaktionen är villkorad av godkännande från berörda konkurrens- och regulatoriska myndigheter. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra några finansiella detaljer om affären.

Mediakontakt:

Katarina Janerud, Communications Manager
Rådgivare till Nordic Capitals Fonder
E-mail: katarina.janerud@nordiccapital.com

Om Trustly

Trustly Group AB är ett svenskt FinTech-företag, grundat 2008, som tillhandahåller snabba, enkla och säkra onlinebetalningar, direkt från bankkontot. Trustlys B2B betalningslösningar attraherar globala företag inom e-commerce, finansiella tjänster, resor och spel. 2017 utsågs Trustly till ett av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista FT1000 samt till en av Europas mest inspirerande snabbväxare av London Stock Exchange. Trustly har ~200 anställda, erbjuder sina tjänster i 29 länder och länkar samman över 3 000 banker i Europa. Trustly är ett svenskt betalningsinstitut under tillsyn av Finansinspektionen, med tillstånd att tillhandahålla betaltjänster inom EU/EES. Läs mer på www.trustly.com

Nordic Capital är en ledande private equity-investerare i Norden med ett starkt engagemang för att skapa starkare och hållbara företag genom förbättringar i verksamheten och värdedriven tillväxt. Nordic Capital fokuserar på utvalda regioner och sektorer där man har stor erfarenhet och bevisade framgångar. Huvudsektorerna är hälso- och sjukvård, teknik och betalningslösningar, finansiella tjänster, industrivaror- och tjänster, samt konsument- och detaljhandel. De huvudsakliga regionerna är Norden, norra Europa och globalt för hälso- och sjukvård. Sedan starten 1989 har Nordic Capital investerat 12 miljarder euro i närmare 100 investeringar. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey och får rådgivning från rådgivningsbolag i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information om Nordic Capital, besök www.nordiccapital.com