Nordic Capital säljer snabbväxande betalföretaget Bambora till Ingenico Group, ett globalt ledande företag inom betallösningar

Nordic Capital Fund VIII ("Nordic Capital") har tecknat avtal om att sälja det globala betalföretaget Bambora till Ingenico Group (publ.) för cirka 1,5 miljarder euro (enterprise value). Mindre än tre år efter lansering är Bambora idag en nyskapare i branschen med en unik och attraktiv position på den globala betalmarknaden. Ingenico Group är ett av världens största företag inom betallösningar som genom förvärvet av Bambora stärker sin position online och sina tillväxtmöjligheter inom globala betallösningar i många kanaler. Nordic Capital och Bamboras ledningsgrupp har på bara några år lyckats förverkliga en tydlig vision om att förändra marknaden för betallösningar, vilket har resulterat i ett snabbväxande och kundorienterat företag med moderna produkter och den senaste teknologin.

Nordic Capital såg tillsammans med Bamboras starka och erfarna ledningsgrupp en möjlighet att förändra marknaden för betallösningar med bas i en plattform som köptes ut från en av de stora nordiska bankerna. Efter att ha genomfört en noggrant utformad förvärvsstrategi och betydande investeringar i produkter, kapacitet och organisationsstruktur lanserades Bambora 2015 som varumärke och plattform med en stark teknologibas och ett kundfokuserat erbjudande och företagskultur.

Bambora förenklar betalningar och hjälper 110 000 kunder att växa på 70 olika marknader. Företaget hanterar transaktioner till ett värde av mer än 55 miljarder euro per år, varav över 70% online och i mobilen. Bambora vann 15 000 nya kunder under första halvåret 2017. Intäkterna uppgick till 202 miljoner euro för 2016 och den organiska tillväxten är mycket hög. Bambora har mer än 700 anställda, varav 400 har rekryterats under de senaste 2,5 åren.

Ingenico Group är världsledande inom sömlösa betalningar med världens största nätverk för betalningsacceptans med intäkter på mer än 2,3 miljarder euro 2016. Med Ingenico Group som nya ägare kommer Bambora att få större utväxling på sin tekniska plattform och sitt starka team, och därmed en ännu snabbare tillväxt och expansion.

"Bambora är ett utmärkt exempel på entreprenöriell affärsutveckling och ytterligare en fantastisk svensk unicorn som tagit tillvara på den stora lokala kompetens som finns inom teknologi för att skapa en global digital ledare. Bambora är resultatet av en stark vision och en djup insikt om marknaden i kombination med ett bolagets ledning genomfört strategin på ett snabbt och innovativt sätt. Jag är oerhört stolt över teamet bakom Bambora och vill tacka dem för deras engagemang och enastående insatser de senaste åren”, säger Fredrik Näslund, Partner, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

"Jag är verkligen glad över den här affären eftersom det kommer att gynna alla våra kunder. Jag är också mycket stolt över företagskulturen som vi byggt upp som är baserad på hög energi, samarbete och att alltid sätta våra kunder först. Vårt unika samarbete med Nordic Capital har förmodligen satt ett nytt rekord i att gå från en vision till att bli en start-up till att bli en erkänd innovatör i branschen. Med Ingenico Group som ny ägare kommer vi att kunna ta nästa naturliga steg i vår utveckling och tillsammans erbjuda kunderna ännu bättre villkor för att stödja deras tillväxt", säger Johan Tjärnberg, VD för Bambora.

"Genom att förutse den framtida utvecklingen inom handeln har Ingenico Group de senaste åren strategiskt arbetat för att utöka erbjudandet inom integrerade betaltjänster. Förvärvet av Bambora är en viktig milstolpe i vår strategiska plan och ger ett mer integrerat kunderbjudande med lösningar för många kanaler. Det kommer att förbättra vårt kundcentrerade arbetssätt och förstärka vår position online och i butik eftersom bolagen kompletterar varandra perfekt. Affären bygger också på våra tillväxtmöjligheter och skapar värde för aktieägare, kunder och anställda", säger Philippe Lazare, VD och koncernchef för Ingenico Group.

Teknologi- och betalningssektorn är ett av Nordic Capitals fokusområden. Bambora är det andra globala betalföretaget med huvudkontor i Sverige som Nordic Capitals branschledande investeringsteam inom teknologi har skapat. Det första var kortterminals- och mjukvaruföretaget Point som avyttrades 2011. Försäljningen av Bambora sker under en period då Nordic Capital har haft en hög transaktionsaktivitet med tio framgångsrika avyttringar och fem investeringar i nya bolag sedan början av 2016.

Transaktionen är villkorad av godkännande från berörda konkurrens- och andra regulotariska myndigheter och förväntas fullföljas under fjärde kvartalet 2017.

Presskontakt:

Elin Ljung, Director of Communication and Sustainability
NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder
Tel: +46 708 66 10 40
E-mail: elin.ljung
@nordiccapital.com

Nordic Capitals private equity-fonder har sedan 1989 investerat i medelstora företag framförallt i Norden. Genom att vara en engagerad ägare och genom ett fokus på strategisk utveckling och operativa förbättringar skapar Nordic Capital förutsättningar för värdeökning i sina investeringar. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden är Nordic Capital Fund VIII med 3,5 miljarder EUR i tillgängligt kapital från internationella institutionella investerare som t.ex. pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonderna är NC Advisory-bolagen i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Mer information om Nordic Capital finns på www.nordiccapital.com

Om Bambora

Bambora hjälper handlare att utvecklas och växa. Med en rad enkla betalprodukter gör Bambora det lättare att hålla reda på dagliga transaktioner - på nätet, i butik, och i mobilen. Bambora grundades 2015 och är en sammanslagning av en rad kompetenser med mångårig erfarenhet inom betalbranschen. Bambora har idag mer än 700 anställda och över 300 kommersiella partners runt om i världen och hanterar betalningar på 70 marknader till ett värde av 55 miljarder euro per år. För mer information, besök www.bambora.com

Om Ingenico Group

Ingenico Group (Euronext: FR0000125346 - ING) är världsledande inom sömlösa betalningar, och erbjuder smidig, pålitliga och säkra lösningar för att möjliggöra handel över alla kanaler, i butik, på nätet och i mobilen. Med världens största nätverk för betalningsacceptans levererar Ingenico Group säkra betallösningar med lokal, nationell och internationell räckvidd. Ingenico Group är den primära partnern för finansiella institutioner och återförsäljare, från små handlare till flera av världens mest kända globala varumärken. Företagets lösningar möjliggör för handlare att förenkla betalningen och leverera sitt varumärkeslöfte. Mer information finns på www.ingenico.com